أبرز 16 طريقة لزيادة الثقة بالنفس عند الأطفال

أبرز طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال

طفلك مُحاط بعوامل كتير بتأثر على صحته النفسية، وتركيبة شخصيته، وصعب تتحكمي فاللي ممكن يقابله طول الوقت، ويأثر عليه بشكل سلبي.

حلك الوحيد هو إعداد طفلك بشكل صحيح عشان يقدر يواجه العالم، ومن أهم الصفات اللي لازم تغرسيها في طفلك هي الثقة بالنفس، لإن الطفل الواثق من نفسه، دايماً هيكون جاهز للتعامل بشكل أفضل مع الضغوطات والمشاعر السلبية اللي هتقابله في الحياة.

موضوع مقالنا هيكون عن أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال، وكيفية تطبيقها.

أبرز 16 طريقة لزيادة الثقة بالنفس عند الأطفال

أبرز 16 طريقة لزيادة الثقة بالنفس عند الأطفالالثقة بالنفس من أبرز الصفات اللي بيتسم بيها الناجحين، ولازم نزرعها في أطفالنا في سن صغير، عشان يكبروا وهما واثقين من نفسهم، ويقدروا يحققوا إنجازات، ويوصلوا لأحلامهم وأهدافهم، ومن أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال بنلاقي:

1- اعتذري لطفلك إذا أخطأتي

كل الآباء والأمهات ممكن يتصرفوا بطريقة غلط مع أطفالهم نتيجة لخوفهم عليهم أو عدم معرفتهم لطريقة التعامل المظبوطة أو غيره، وبعض السلوكيات دي بتأثر على ثقة الطفل في نفسه، وبتزود الخوف عنده، وبتحسسه إنه مش مهم، وبتلغي شخصيته.

وعشان تتخطي دا مع طفلك ممكن تستخدمي ثقافة الاعتذار، لإنها من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال، ودا عن طريق إنك تقولي “أنا أسفة، أنا اتبعت معاك أساليب مش صح، ومن غير قصد، لكن أنا بحاول أحسن من سلوكياتي، عشان نعيش أنا وأنت في سلام”.

وبالتالي الطفل بيحس بأهميته وبتزيد ثقته في نفسه، وكمان دا بيطّلع من جواه أي حزن أو غضب مكبوت من أمه أو أبوه نتيجة لأي تصرف خاطىء زي إنك: تعلي صوتك عليه أو تضربيه قدام حد، أو تحرجيه.

2- اغمري طفلك بالحب والرعاية والاهتمام

من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال هي تشبع الطفل بحنان الأم والأب.

مهم جداً تغمري طفلك بالحب والحنان، وتحسسيه إنه محبوب من غير شروط، لإن دا بينعكس على شخصيته وزيادة ثقته بنفسه، فبيشجعه يعبر عن مشاعره، ويتكلم براحته بدون انتقاد أو أوامر أو تصرف يقلل من شأنه، وبيخليه يفهم الطفل إنه محبوب من أجل ذاته، مش من أجل تصرفاته.

3- كلمي طفلك عن نفسه

كلمي طفلك عن عدل ربنا، وإن ربنا خلق كل شيء بهدف، وإنه خلقه في أحسن صورة وأنعم عليه بقدرات خاصة بيه هو، ويقدر ينميها بمرور الوقت، وإنه ليه دور في الدنيا.

وإن ربنا بيحبه، وعشان كدا إداله إمكانيات وقدرات سواء عقلية أو بدنية، والفعل دا يعد من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال الفعالة بشكل كبير.

4- اجعلي طفلك يتكلم مع نفسه بشكل إيجابي

من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال وأكثرها فعالية إنك تخليه يردد كلام إيجابي عن نفسه. خلينا نقولك إن دماغ الطفل بتعيد الانتقادات اللي بتتقال له، وبيّكون عن نفسه فكرة سلبية زي: أنا شقي، أنا غبي، أنا مبعرفش اتصرف، وكلام تاني مش صح.

ودا ممكن تعالجيه عن طريق إنك تخلي طفلك يقف قدام المراية، ويركز في عينيه، ويقول كلام إيجابي، زي: أنا شاطر، أنا كويس، ماما بتحبني، أنا متقبل نفسي، أنا هنجح وهكذا.

بمرور الوقت؛ الطفل هيتعامل مع نفسه بإيجابية، وهيحمس نفسه، عشان اتكون جواه إيمان داخلي بنفسه إنه كويس، وإنه قادر يحقق أي حاجة بيحلم بيها.

5- اكتبي صفات طفلك الإيجابية في لوحة

علقي لوحة لطفلك وسجلي فيها صفاته الإيجابية كتحفيز ليه على التصرفات والأفعال الإيجابية، وشجعيه عليها.

خليه يعلق شهاداته في غرفته، أو امتحان نجح فيه والمدرس كتبله كلمة كويسة، كل دا بيخليه يركز على الإيجابيات في نفسه، ويزود ثقته في نفسه.

6- اصنعي لطفلك دفتر الإنجازات

اعملي دفتر إنجازات لطفلك يكتب فيها أي إنجاز بيحققه زي: أنا نجحت في العربي، طلعت الأول، أخدت شهادة تقدير، حفظت سورة جديدة في القرآن، وهكذا.

بمرور الوقت هيكون عنده دفاتر إنجازات كتيرة، ودا هيحسسه بإنه ناجح، وهيزود من ثقته في نفسه.

7- اجعلي طفلك يمارس الرياضة

عودي طفلك على ممارسة الرياضة، لإنها بتساعده يخرج الطاقة السلبية، وبتزود الطاقة الإيجابية خاصةً؛ الرياضات الجماعية اللي بتساعده يكون اجتماعي، ويكون صداقات، ويتفاعل مع أطفال من سنه أو ناس أكبر منه سواء مدربين أو أهالي أصحابه.

دا غير إن ممارسة الرياضة هتزود عنده الحماس والشجاعة على دخول أي تحدي مع أصحابه أو الفريق المنافس، وبالتالي لما يكسب هيحس إنه عمل إنجاز، ودا بالتأكيد بيزود ثقته في نفسه.

يمكنك قراءة: كيف تختار الرياضة المناسبة للطفل | 10 اعتبارات أساسية

8- كلفي طفلك بمسؤوليات صغيرة

كلفي طفلك بمهمات صغيرةمن أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال إنك تبدئي تكلفيهم بمسؤوليات صغيرة في البيت، دا بيحسسهم بالمسؤولية والانتماء للبيت، وإنهم أشخاص يُعتمد عليهم زي الكبار في أداء المهام.

كلفي طفلك بالتدريج بمهام بره البيت، زي:

  • يحاسب الكاشير.
  • يشتري حاجة للبيت من السوبر ماركت.
  • يختار اللبس الجديد.

دا هيديله إحساس بالمسؤولية والاستقلالية؛ إنه له رأي، وممكن الرأي دا يكون صح.

9- شجعي طفلك على تكوين صداقات

تكوين الصداقات مهم للطفل؛ إنه يكون مُحاط بأطفال كويسين وبيشجعوه على الأفعال الإيجابية، دا هيحسسه بالأمان، والإقبال على الحياة، وهيزود كمان مرونته في التعامل مع الآخرين، وبالتالي ثقته بنفسه هتزيد.

10- شجعي طفلك على المخاطرة بخطوات بسيطة

الخوف والخجل من المشاعر اللي ممكن تسيطر على طفلك؛ الخوف من الاختلاط، والخوف من الدخول في فريق واللعب، وأبسطها إنه يرفع ايده للإجابة على سؤال خوفاً من الانتقاد أو الفشل.

كل دي مشاعر طبيعية، لكن أفضل شيء إنك تساعدي طفلك ياخد الخطوات الأولى، ويقبل بالنتيجة، ويتعلم من أخطائه، ويعرف إنه بمرور الوقت هيتعلم، ويتطور، ويكون أفضل.

11- امنعي طفلك من مقارنة نفسه بالآخرين

النقطة دي بتعتمد عليكي بشكل كبير، متقارنيش بين طفلك وأي طفل تاني في أي شيء، سواء في مستوى دراسي أو مستوى في رياضة، أو صفة أو تصرف، لإن دا بيحسسه بالنقص، وبيهز ثقته في نفسه.

لازم الطفل يفهم إن مفيش حد كويس في كل حاجة، والأفضل يقارن بين نفسه ونسخته القديمة، إيه الفرق بين دلوقتي وقبل كدا، ودي من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال

12- شجعي طفلك على اكتساب مهارات جديدة

شجعي طفلك على تجربة مهارات جديدة، بدل التركيز طول الوقت على الحاجات المتفوق فيها، لإن التنويع مهم، والتشجيع دا من أنجح طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال، لإنه بيحسسهم إن عندهم إمكانيات بيقدروا يستغلوها وينجحوا في أكتر من شيء.

13- اسمحي لطفلك بالفشل

ابعدي عن فكرة الانتقاد والتركيز على سلبيات طفلك، واسمحي لطفلك بالفشل والخطأ، عشان يتعلم من أخطائه، ويعرف نتيجتها إيه.

علمي طفلك إزاي يتخطى أي فشل، ويكون دافع ليه ينجح ويتعلم، دا هيزود من ثقته في نفسه وفيكي، وهيشجعه يبذل مجهود عشان ينجح، وما يقعش في نفس الخطأ مرة تانية.

14- شجعي طفلك يكون عنده أهداف

من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال هي إنك تشجعي طفلك على تحديد أهداف يوصلها، وتعلميه إزاي يقسم الهدف لأهداف صغيرة، وإزاي يوصلها، دا هيحسس طفلك بالقوة، ونجاحه في تحقيق الأهداف الصغيرة هيشجعه ويزود ثقته في نفسه للنجاح في الأهداف الأكبر.

15- اهتمي بالتشجيع الوصفي

أمهات كتير بتعاني إن ممارسة التربية الإيجابية وتشجيع الطفل جايب نتايج عكسية، ودا لإن ببساطة بيتم استخدام أداة التشجيع بشكل خاطيء، فبتقوم الأم بتشجيع الطفل على كل شيء، ودا بيترجم للطفل إنه من غير ما يبذل مجهود هو كويس وشاطر، لكن التشجيع الوصفي بيكون مختلف.

التشجيع الوصفي دا يعني أبرر تشجيعي زي: أنا مبسوطة منك لإنك سمعت الكلام وعملت اللي اتفقنا عليه.

وبالتالي ربطنا التشجيع بالتصرفات الصح، دا مش معناه إننا منشجعش أطفالنا في وقت الفشل أو الخطأ، لكن معناه إن التوسط في المدح مهم، وإن لازم نستخدم أداة التشجيع بشكل صحيح، لإن دا:

  • بيعالج عند الطفل الخوف وفقدان الثقة بالنفس.
  • بيعلمه يجرب تجارب جديدة وميخافش من التجربة.
  • بيتعلم يقدر نفسه، وميستناش التقدير من حد.

اهتمي بالتشجيع الوصفي، لإنه من أهم طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال.

16- تجنبي استخدام الكلمات التقييمية

حاولي تتجنبي الكلمات التقييمية زي: أنت شاطر وأنت مش شاطر، أنت حلو وأنت مش حلو، لإن الطفل بيربط بين ردة فعلك وتقييمك للفعل اللي بيعمله، فلو مرة عمل نفس الفعل وماخدش نفس رد الفعل هيتوقف عنه.

الصح إنك تعلمي طفلك إزاي يقيم نفسه ويقدرها، مثال: رسم حاجة، وبيسألك عن رأيك فيها، اتبعي الطريقة دي:

  • اسأليه أنت رأيك فيها إيه؟
  • إيه أكتر لون حبيته؟
  • وقوليله إنك أخدتي بالك إنه كان مندمج ومبسوط وهو بيرسم.

بكدا استخدمتي واحدة من طرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال، وهي إنك سمحتي له يقيم نفسه، وكمان فهمتيه إنك واخدة بالك منه، ومهتمة بيه.

وأخيراً، التربية مش مستحيلة، لكن محتاجة منك مجهود، وقراءة كتير عن أساليب التربية الصحيحة، وسمات كل مرحلة بيمر بيها الطفل، وكيفية التصرف فيها، وإزاي نغرس في أطفالنا صفات مهمة واللي أهمها هي الثقة بالنفس، واللي تقدري تغرسيها في طفلك بطرق زيادة الثقة بالنفس عند الأطفال المذكورة.

 

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment