أهم 7 معلومات عن المدارس التجريبية في مصر

أهم 7 معلومات عن المدارس التجريبية في مصر

مع كل سنة بيكبر فيها الأطفال وبتقرب مواعيد دخولهم للمدرسة؛ بتظهر حيرة أولياء الأمور في اختيار نظام تعليمي مميز ليهم، ودا بسبب تنوع الأنظمة وتعددها ما بين الحكومي والتجريبي والخاص وغيره، فبياخدوا فترة طويلة في المقارنة ما بينهم وبين مميزاتهم وعيوبهم، ولكن في وسط الحيرة دي، قطاع كبير منهم بينتهوا باختيار المدارس التجريبية بسبب مصاريفها المعقولة والمناسبة لفئة كبيرة منهم، مع وجود بعض المميزات الأخرى.

ومن خلال المقال دا هنتعرف عن قرب على المدارس التجريبية، والفرق بين التجريبي العادي والمميز، وكمان هنطرح أهم الفروقات بينها وبين مدارس اللغات والمدارس الخاصة.

1- ماذا تعرف عن المدارس التجريبية؟

المدارس التجريبية هي مدارس حكومية تابعة لوزارة التربية والتعليم بتدرّس المناهج المعتمدة من الوزارة، وتم إنشائها في ثمانينات القرن الماضي، وعددها بيتخطى 2300 مدرسة في جميع محافظات الجمهورية ما بين رياض أطفال وابتدائي وإعدادي وحتى المرحلة الثانوية.

المدارس التجريبية هو الاسم اللي أُطلق عليها وقت إنشائها، وحاليًا بيطلق عليها اسم آخر وهو المدارس الرسمية لغات، وبتتميز المدارس دي باهتمامها باللغة الإنجليزية بشكل أكبر من المدارس الحكومية العادية، ودا عن طريق تدريس بعض المواد باللغة الإنجليزية من البداية، مع وضع مناهج إضافية خاصة بالطلاب لرفع مستواهم باللغة.

المدارس التجريبية -أو الرسمية لغات- بتنقسم لنوعين وهما:

  • المدارس التجريبية العادية
  • المدارس التجريبية المميزة

لو شوفنا المدارس التجريبية المميزة هنلاقي إنها ما بتقبلش بسهولة التحويل من المدارس التجريبية العادية ولا من المدارس الحكومية، فمن المهم لو كان ولى الأمر مقرر إلحاق ابنه في مدارس التجريبى المميز فلازم يقدمها على المدارس العادية أثناء ملء الرغبات على الموقع.

ومن ناحية تانية فالمدارس التجريبية العادية بتقبل تحويل الطلاب ليها من المدارس الخاصة أو حتى من الثانوية الأزهرية، ولكن مع بعض الإجراءات، واللي بتكون عبارة عن:

  • إحضار بيان بموافقة مدير المدرسة المحول منها مع إرفاق صورتين من البيان.
  • ملء 4 استمارات تحويل في شئون الطلبة في المدرسة المحول إليها.
  • سحب ورق الطالب من المدرسة المحول منها.
  • عمل حوالة بريدية مختومة من مكتب شئون الطلبة.
  • إنشاء ملف جديد للطالب وتقديمه في المدرسة الجديدة.

2- الفرق بين المدارس التجريبية العادية والمميزة

ورغم إن النظامين بينتموا لقسم المدارس الحكومية التجريبية إلا إننا بنلاقي فروقات كتيرة بينهم لازم تحطها في اعتبارك كولي أمر قبل اختيارك لمدرسة منهم.

ونقدر نلاحظ الفروق بين النظامين من خلال الجدول دا.

الفرق بين المدارس التجريبية العادية والمميزة.

3 – كيفية التقديم في المدارس التجريبية والتجريبية المميزة

بتقدم وزارة التربية والتعليم سنويًا رابط خاص بكل محافظة للتقديم بالمدارس التجريبية العادية والمميزة، وبيبدأ أولياء الأمور في ملء الرغبات على الموقع الإلكتروني خلال شهر يونيو حتى في أيام الإجازات الرسمية، ومع نهاية الشهر بتنتهي فرصة التقديم على الموقع.

بعد فترة بتظهر النتيجة على الموقع، وفي حالة القبول بأحد المدارس بيبدأ أولياء الأمور بتحضير الأوراق الخاصة بالتقديم في المدرسة نفسها مع طباعة استمارة التقديم من على الموقع، وإلحاقها مع الورق المطلوب، وتقديمها في خلال 15 يومًا من تاريخ القبول على الموقع وإلا يُلغى قبول الطالب.

4- خطوات التقديم في المدارس التجريبية على الموقع الإلكتروني

خطوات التقديم في المدارس التجريبية على الموقع الإلكترونيبيمر التقديم على الموقع الإلكتروني للوزارة بـ 3 خطوات وهما:

1- إدخال بيانات ولي الأمر

أول خطوة للتقديم هى إن ولي الأمر يعمل حساب شخصي على الموقع، ودا من خلال الضغط على عنوان مستخدم جديد، وبعدها يبدأ بتسجيل جميع المعلومات المطلوبة، واللي منها إدخال العنوان الخاص بالطالب بالتفصيل، مع ذكر كلٍ من:

  • القرية
  • المركز
  • المدينة

وعشان يكمل في التسجيل مهم جدًا إدخال الرقم التأكيدي المرسل على الإيميل السابق تسجيله، وبعد كدا المتابعة في ملء باقي البيانات المطلوبة في الخطوات الجاية.

2- تسجيل بيانات الطالب

في الخطوة الثانية ولي الأمر بيكتب البيانات الخاصة بالطالب كاملة، ومن أهم البيانات دي هي الرقم القومي الخاص بالطالب؛ واللي على أساسه هيتم حساب عمره على الموقع تلقائيا، عشان كدا لازم يتكتب بدقة مع التأكد من صحته، كمان هيبقى في سؤال عن لو في أخوة ليه في المدارس الرسمية لغات، ودي من العوامل اللي بتدي أولوية للطفل في القبول عن غيره في حال كان الطالب مقدم في نفس مدرسة الأخ.

3- تسكين الرغبات

وهنا ولي الأمر بيرتب المدارس تبعًا لرغباته، وزي ما ذكرنا قبل كدا إن في حال كان ولي الأمر ينوي إلحاق الابن في مدارس التجريبي المميز فضروري يكتب كل المدارس المتاحة في المحافظة أولاً وقبل مدارس التجريبي العادي؛ ودا لأن التحويل فيما بعد بيكون صعب، وأما عن المدارس التجريبي العادي بيكون ترتيبها قياسًا على عنوان الطالب من الأقرب للأبعد.

5- مصاريف المدارس التجريبية

بالنسبة للمصاريف الدراسية للمدارس التجريبية هنلاقي إن مصاريف المدارس التجريبية المتميزة تساوى تقريبًا ضعف مصاريف المدارس الرسمية لغات العادية، فصرحت وزارة التربية والتعليم إن مصاريف المدارس التجريبية المتميزة لعام 2022-2023 تبدأ من 1860 لرياض الأطفال، و2200 للمرحلة الابتدائية، وبتختلف المصاريف باختلاف المحافظة والمدرسة.

وبتصل مصاريف المدارس الرسمية لغات العادية لحوالي 1400 جنيهًا فقط لا غير، بمقدار 1200 مصاريف و 100 جنيه نشاط عام و 100 جنيه تطوير تكنولوجي.

6- الفرق بين المدارس التجريبية ومدارس اللغات

من المدارس اللي بتيجي في المقدمة بجانب المدارس التجريبية أثناء اختيار ولي الأمر لنظام التعليم هي مدارس اللغات بنوعيها الناشونال والانترناشونال، ودا لأن مدارس اللغات بتختلف كليًا عن المدارس الرسمية لغات السابق ذكرها سواء في المناهج الدراسية أو المصاريف أو حتى طريقة التقديم بالمدرسة.

مدارس اللغات بتتفوق على المدارس الحكومية والتجريبية في إتقان اللغات الأجنبية، والهدف في النهاية بيكون إن الطالب يتخرج وهو مُتقن تمًامًا للغة الإنجليزية واللغة الثانية سواء كانت فرنسية أو ألمانية أو غيره، ودا بيكون من خلال الاهتمام من بداية التحاق الطفل بتنمية اللغة، والاهتمام بمخارج الحروف الصحيحة مع نُطق صحيح للكلمات تحت إشراف مدرسين متخصصين على أعلى مستوى، والدرجة دي من الاهتمام باللغة صعب تكون موجودة في أي مدرسة تانية.

اللغة مش هي الفرق الوحيد بين المدارس الرسمية لغات ومدارس اللغات، كمان بتفرق في مستوى الخدمات المقدمة للطلاب؛ فعدد الطلبة في مدارس اللغات بيكون قليل جدًا مقارنةً بالمدارس الحكومية التجريبية، مع توفير مساحة كبيرة في اليوم الدراسي للنشاطات اللي بتنمي مهارات الطالب وبتساعده على الإبداع والابتكار.

وكمقابل لكل المميزات المذكورة بنلاحظ إن مصاريف مدارس اللغات مرتفعة جدًا بالنسبة لباقي المدارس سواء حكومية أو تجريبي أو خاص، الأسعار مش ثابتة، وبتختلف من مدرسة لمدرسة، وكمان أسعار نظام الانترناشونال بيكون أعلى الناشونال.

وعن عيوب النوع دا من المدارس بجانب سعرها المرتفع هو عدم اهتمام المدرسة باللغة العربية أو التربية الدينية، ودا اللي بينعكس على الأطفال بإن الثقافة الدينية عندهم بتكون ضعيفة، وبتحتم على أولياء الأمور إنهم ما يعتمدوش على المدرسة في تلقي أساسيات الدين،ونتيجة لضعف اللغة العربية عند الطلاب بتظهر المعاناة مع مناهج اللغة العربية في الثانوية العامة.

7- الفرق بين المدارس التجريبية والمدارس الخاصة

أما المدارس الخاصة فالمناهج التعليمية بتكون تابعة لوزارة التربية والتعليم، وفي الغالب بتكون الدراسة باللغة العربية بالكامل زي المدارس الحكومي، ولكن بتزيد عليها المدارس الخاصة بمادة المستوى الرفيع في اللغة الإنجليزية، واللي بيكون أقوى من المنهج المقرر من الوزارة، وبيساعد على تنمية اللغة عند الطلاب.

وحتى الآن بنلاقي تساوي بين النظامين بشكل كبير، ولكن بتظهر الفروقات في:

  • تتميز المدارس الخاصة عن المدارس الحكومية التجريبية بإن التكدس في فصولها أقل، وبالتالي مستوى الاهتمام بالطالب وتحقيق الاستفادة من المدرسة بيكون أكبر.
  • اختيار المدرسين بيكون تبعًا لمعايير معينة مع الحرص على انتقاء الخبرات والكوادر المميزة.
  • بتحرص المدارس الخاصة على الحفاظ على نظافة المرافق الصحية في المدرسة وصيانتها باستمرار.
  • بتجهز الفصول الدراسية والمعامل بصورة أحدث من المدارس الحكومية الرسمية، وبيتم إمدادها بأحدث الوسائل التكنولوجية لمواكبة الطرق الحديثة للتعليم.

وبتكون النتيجة توصيل المعلومة بطريقة أوضح، وجعل استيعابها أسهل، وتقديم تجربة مختلفة في التعليم رغم تشابه المنهج مع مناهج المدارس التجريبية.

بتبدأ أسعار المدارس الخاصة من 4000 جنيهًا إلى 10,000 جنيهًا سنويًا، وبالتالي فهي بتشكل الحلقة الوسيطة بين المدارس الحكومي والتجريبي من ناحية، ومن ناحية أخرى مدارس اللغات، وعلشان كدا بتكون حل مرغوب من قبل الأسر المتوسطة.

من عيوب المدارس الخاصة بنلاقي:

  • لا تضمن إتقان الطالب للغة الإنجليزية بدرجة المدارس الرسمية لغات ومدارس اللغات واللي بتعتمد في الأساس على اللغة الإنجليزية في العملية التعليمية ككل.
  • الرسوم المدرسية بتتدرج كل عام بدايةً من رياض الأطفال حتى تخرُج الطالب من المدرسة واللي ممكن يشكل عبئ على أولياء الأمور في السنوات الأخيرة للطالب.

ولو عاوز تعرف أكتر عنها فمقال المدارس الخاصة هيساعدك.

في النهاية، المدارس التجريبية بتُعد خيار آمن وسعره مناسب لشريحة كبيرة من أولياء الأمور، بجانب إنها بتوفر مميزات مختلفة للطالب مع نظام تعليمي لا بأس به، فكان من المهم نتعرف على بعض المعلومات العامة عنها، وعن الفروق بينها وبين الأنواع الأخرى من المدارس زي مدارس اللغات والمدارس الخاصة واللي تم تقديمها باستفاضة في المقال دا عشان نوفر أكبر قدر من المعرفة تساعد ولي الأمر على التأكد من قراره قبل الاختيار.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment