أنشطة وألعاب ذكاء للأطفال في البيت من عمر 1 إلى 15 سنة

ألعاب ذكاء للأطفال في البيت

من وقت بداية تواجد طفل في البيت بتسعى كل أم لاتباع كافة الطرق لتربيته بشكل سليم، وتعليمه مهارات تنفعه على مدار حياته. ومن أهم الحاجات اللي لازم تهتم بيها هي تعزيز ذكاء طفلها عن طريق ألعاب ذكاء للأطفال في البيت.

في المقال دا هنقدم لك تعريف الذكاء، وهل هو صفة وراثية أو مكتسبة؟ وأنواع الذكاء بشكل مختصر، والأهم إيه هي ألعاب الذكاء المناسبة للأطفال في البيت من عمر سنة إلى 15 سنة.

تعريف الذكاء وأنواع الذكاء المختلفة

الذكاء هو نمو وتطور القدرة الذهنية للطفل على التفكير، وتنظيم العقل والأفكار بحيث يقدر يفهم العالم حواليه بشكل سليم. فهو بيساعد الطفل على التعامل مع المشكلات بطرق تحليلية بسيطة، عشان يقدر يوصل لحل ليها ويبدأ ينفذه. وحسب العالم جاردن تنقسم أنواع الذكاء إلى 8 فئات.

أنواع الذكاء حسب تقسيم العالم جاردن

بنلاقي إن الأنواع دي هي:

  • الذكاء اللغوي
  • الذكاء الجسدي الحركي
  • الذكاء المنطقي الرياضي
  • الذكاء الطبيعي
  • الذكاء الاجتماعي
  • الذكاء البصري
  • الذكاء الموسيقي
  • الذكاء الذاتي

والذكاء هو صفة بيتوارثها الطفل من والديه، والاهتمام بيها وتنميتها بيساعد على تطويرها بشكل أفضل، والعكس صحيح، إهمالها بيقلل من معدلات ذكاء الطفل، وقدرته الاستيعابية للعالم حواليه. وهنا بييجي دور ألعاب ذكاء للأطفال في البيت اللي هتساعدك على تنمية ذكاء أطفالك، ولكن يا ترى إيه أكتر الألعاب المناسبة حسب عمر الطفل؟

ألعاب ذكاء للأطفال في البيت من عمر سنة إلى سنتين

الطفل من عمر سنة بيبدأ يتحرك كتير، ويستكشف البيت حواليه من خلال اللمس، وكأم ممكن جدًا تستغلي دا في اللعب، ومن أبرز ألعاب ذكاء الأطفال في البيت اللي بتساعدك على كدا:

لعبة كرات الألوان

كبداية لألعاب ذكاء الأطفال في البيت ممكن تعملى كرات من الصوف مختلفة الألوان،وتحطي كل لون منهم في قالب من قوالب الكب كيك، وتبدئي تغذي بصره من خلال اللعب بيهم، وكمان تقدري تعودي أذنه على سماع اسم كل لون.

لعبة الكروت

معرفة ونطق الأرقام في سن مبكر هيفرق في حياة طفلك بشكل ملحوظ. ومن هنا ممكن تصنعي كروت مرقمة من 1 الى 10 وتبدئي تساعديه في توزيع المكعبات فوق الكروت على حسب الرقم.

مطابقة الصور

وصول ابنك لعمر السنتين بيسمح لك تدعميه في التعرف على الأشياء حواليه من خلال مطابقة الصور مع الألعاب الموجودة في البيت زي: صور الحيوانات، وأدوات المطبخ، والعربيات، والطائرات، وغيرها من الحاجات المتوفرة في المنزل، وتقدري تطبيعها وتخليه يجمع كل لعبة مع الصورة الخاصة بيها.

وأنشطة زي دي هتسمح لطفلك ينمي من مهارات التواصل عنده والتفكير التحليلي، وكمان هتزود معرفته وإدراكه للعالم، وتنمي الذكاء بدون تكاليف.

ألعاب ذكاء للأطفال في البيت وتنمية المهارات من 3 لـ 5 سنوات

الأطفال من عمر 3 سنوات بيبدأ عقلهم يخزن صور للأشياء في محيطهم بصورة ذهنية عالية، عشان كدا اهتمامك بوجود ألعاب ذكاء للأطفال في البيت تتضمن صور ولمس الأشياء، ومعرفة أسمائها هيفرق معاه جداً. كأمثلة ممكن تتنفذ فى البيت بسهولة:

لعبة تذكر العناصر وأدواتها

جمعي ألعابه أو أي شئ عايزة طفلك يتعرف عليه، ورصيها على الأرض، واستخدمي قطعة قماش عشان تغطيها، وبعدها اسألى طفلك عن اسم للعبة وترتيبها على الأرض، هل كانت جهة اليمين ولا الشمال؟ وإيه اللي كان جنبها من الألعاب؟ وهكذا. بكدا هتقوي جداً ذاكرة طفلك الذهنية والبصرية في نفس الوقت.

مكعب الروبيك

مكعب الروبيكتقدري تستعيني بمكعب الروبيك، وتعرفي طفلك الإرشادات اللازمة سواء بنفسك أو عن طريق فيديوهات مفيدة من اليوتيوب، عشان يقدر يحل لغز المكعب، واللي هيعلمه التفكير المنظم والممنهج لحل أي مشكلة تقابله. كمان بيحسن من ردود أفعاله خلال اللعب.

التلوين

مشاركة طفلك كتب تلوين الأنماط الهندسية أو المانديلا، هتنشط ذاكرته وتدعمه في ترتيب أفكاره. وتقدري تلاحظي النتايج عن طريق تصرفاته وطريقة تعاملهم مع تحدياته الصغيرة في اليوم.

ممارسة ألعاب الذكاء للأطفال في البيت مش بالضرورة تكون كل يوم، تقدري تقسيها على الأسابيع حسب وقتك، ولكن المهم هو الاستمرارية، لأنها هتضمن لطفلك تحسين ذاكرته، وتعلم مهارة التخطيط والتصميم.

ألعاب ذكاء للأطفال في البيت من عمر 6 لـ 9 سنوات

من عمر 6 سنوات بيبدأ طفلك يختلط مع أطفال تانيين سواء في النادي أو الحضانة بشكل أخص. عشان كدا مهم إن ألعاب الذكاء اللي تساعده تعرفه أكتر عن الناس، ويقدر من خلال اللعب يكتسب كلمات جديدة. وكأمثلة على النوع ده من الألعاب:

100 قطعة من البازل

لعبة البازل كفيلة إنها تخلي ابنك صاحب الـ 6 سنوات يكتشف أنماط وأشكال مختلفة في حياته، ويكًون معلومات رهيبة على حسب شكل البازل اللي بيلعبها. كمان هتنمي عنده مهارة حل المشكلات بطرق سليمة ومنطقية من صغره.

كروت المهن

لعبة كروت المهن من أهم ألعاب الذكاء للأطفال اللي تقدري تصنعيها في البيت من خلال طباعة الزي الرسمي لكل مهنة واسمها من الإنترنت. لأنها هتسمح له يتعرف على صفات وأعمال كل مهنة. وقتها هيكتسب مهارة تحديد الأهداف، وكيفية التخطيط لها.

قصة من كلمة

قصة من كلمة هي لعبة بتندرج تحت ألعاب ذكاء للأطفال في البيت، لأنها بتزود معدل الذكاء بطريقة بسيطة. فهي عبارة عن إنك بتقولي لطفلك كلمة أو جملة، ويبدأ هو يسرد قصة كاملة على هذا الأساس. والهدف هو اكتساب حصيلة كلمات كبيرة، مع الانطلاق لخياله وإدراكه.

ألعاب ذكاء للأطفال في البيت وتنمية المهارات من عمر 10 إلى 12 عام

بداية من عمر 10 سنوات أو أقل بتلاحظي طاقة كبيرة بيتمتع بيها طفلك، وبيكون محتاج أنه يخرجها بأي شكل سواء خارج المنزل؛ مع أصدقائه أو في النادي، أو ممكن تستغلي نشاطه عن طريق توفير ألعاب ذكاء للأطفال في البيت تضاعف من مستوى ذكاءه وانتباهه. زي:

لعبة الشطرنج

لعبة الشطرنج هي لعبة دورها مش بس بينحصر في تنمية ذكاء طفلك، ولكن كمان بتزود عنده مهارات التخطيط، والتحليل، والصبر.

رسم الأشكال الهندسية

وهنا الأشكال الهندسية زي المخروط والمكعب وشبه المنحرف، غير الرسم المبسط للخرائط، كلها أنشطة بتأثر على ذكاء طفلك، لأنها بتصفي ذهنه، وبتقوي من ذاكرته البصرية وتُعد من أسهل ألعاب ذكاء الأطفال في البيت

ألعاب سودوكو وحل المتاهات

ألعاب السودوكو وحل المتاهاتودي من أبسط وأشهر وأقوى الألعاب اللي تعد أساس ألعاب ذكاء للأطفال في البيت أو النادي أو أي مكان. والسبب أنه ممكن يلعبها في الجرائد أو من خلال كتب مخصصة للألعاب دي، فهي بتدعم أهدافك في تنمية ذكاء طفلك بسهولة.

الأنشطة البدنية

وجود أنشطة وألعاب بدنية زي كرة السلة، وكرة القدم، أو ألعاب زي: شد الحبل، والجري هتبني جسم الطفل، وتساعد في نمو عقله بشكل سليم.

عمر الـ 11 و 12 سنة هو بداية انتقال الطفل من مرحلة الطفولة لمرحلة المراهقة، فإدخال ألعاب بدنية مع الألعاب الحسية شيء ضروري. لأن عشان الطفل يكون عقله سليم فهو محتاج دايمًا إن يكون الجسم كمان سليم.

تنمية مهارات الأطفال في عمر 13 إلى 15

عمر الـ 13 هو بداية مرحلة المراهقة اللي بيحتاج فيها الطفل للاهتمام بشكل زائد، لأنها مرحلة تكُون الأفكار والمعتقدات، بجانب مهارات التفكير المُجرد. من هنا ضرورة العمل على تنمية مهاراته في شكل مناقشات هو أمر مهم، لأن الطفل في السن دا بيستقبل النقاش بطريقة أحسن من الأوامر.

من الحاجات اللي بتساعد على تنمية مهارات الطفل في السن دا بنلاقي:

  • التحدث عن المستقبل، والتخطيط له سواء دراسيًا أو اجتماعيًا.
  • تعلم لغات جديدة، لإنها هتزود من ثقافته ومعرفته بالأخلاقيات حواليه.
  • المناقشة حول المشكلات اللي ممكن يقابلها، وطرح حلول كتيرة ليها قبل أخذ أي قرار.
  • التحاور بخصوص الأفعال الخاطئة زي: التدخين أو التهرب من المسؤوليات، وتقديم نصائح مفيدة.

من أصعب التحديات اللي هتواجهيها هي مرحلة المراهقة، ولكن تجهيز طفلك ليها من البداية عن طريق توفير ألعاب ذكاء للأطفال في البيت هيزود من استقرار المرحلة دي.

الخلاصة

تنمية مهارات طفلك وزيادة معدل ذكائه بيبدأ من البيت، من ألعابه، من تفاعل والديه وأخوته معاه. عشان كدا مهم تخصصي وقت لممارسة ألعاب ذكاء للأطفال في البيت خصوصًا بداية من عمر السنة، واللي هيمهد الطريق لمرحلة مراهقة مستقرة وآمنة للطفل وأسرته.

يمكنك أيضًا قراءة: 8 ألعاب لزيادة التركيز عند الأطفال في البيت والروضة والمدرسة

المصادر

Gardner’s Theory of Multiple Intelligences
Intellectual development in children
26 MIND GAMES FOR KIDS: BRAIN BOOSTING (2-5 YR OLDS)
25 Brain Games for Kids to Nurture Holistic Development
13-Year-Old Child Development Milestones

 

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment