أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات

ما أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات

تربية الطفل ومتابعة سلوكياته وعلامات نموه كل يوم والتاني هو أمر مش سهل أبدًا على أولياء الأمور، وبيحتاج لمزيد من الصبر وفهم طبيعة المرحلة اللي بيمر بيها الطفل، وبالطبع الأمر بيزداد صعوبة لما يكون الطفل بيعاني من تأخر في علامات التطور زي ما بيحصل في مرض التوحد.

وهنا ولي الأمر بيحتاج لدليل يوضح طبيعة المرض ويفهم من خلاله إزاي يتعامل صح مع طفله ويتجنب تدهور حالته، عشان كدا عملنا المقال دا وركزنا أكثر على عمر ثلاث سنوات.

هنتعرف بالتفصيل على الاضطراب، ونعرف أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات، ونتعرف كمان على طريقة التعامل مع الطفل في الحالة دي.

ما هو اضطراب طيف التوحد

طيف التوحد هو مجموعة معقدة من الاضطرابات في السلوك وأسلوب التواصل بتظهر علاماته على الأطفال في عمر 2 – 3 سنوات، وبيستمر الاضطراب معاهم حتى بعد انتهاء مرحلة الطفولة.

المصطلح اللي كان مستخدم من فترة للتعبير عن الاضطرابات دي هو “اضطرابات النمو المنتشرة PDDs”، لكن حاليا تم استبداله باضطراب طيف التوحد، مع إعادة ترتيب بعض المشكلات الأخرى اللي متعلقة بتأخر علامات التطور عند الطفل وضمها لقائمة اضطرابات طيف التوحد.

الدراسات الحديثة وضحت إن الاضطراب دا بيصيب 1 بين كل 54 طفل في الولايات المتحدة الأمريكية وبيسيطر على مهاراته المختلفة وسلوكياته وتعاملاته مع اللي حواليه، وبالتالي يفضل التدخل المبكر للسيطرة على الحالة.

بنلاحظ إن عقل طفل التوحد بيعمل بطريقة مختلفة عن اللي حواليه، ودا سبب ملاحظة سلوكيات غريبة عند الطفل دا أو وجود مشكلة معينة عنده.

اضطراب التوحد بيظهر من اسمه إنه اضطراب طيفي، بمعنى إن أعراض المرض بتختلف في طبيعتها من طفل للتاني، وبالتالي احتياجات الطفل أيضًا بتكون مختلفة، عشان كدا لازم نتعرف على أنواع الاضطراب دا وبعدها نعرف أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات بالتفصيل.

أنواع اضطراب طيف التوحد

أنواع اضطراب طيف التوحد

قبل عام 2013 كان في 5 أنواع مختلفة من اضطراب طيف التوحد وهم:

1- اضطراب التوحد

اضطراب التوحد عبارة عن عدة مشكلات متعلقة بعلامات نمو الطفل وتطور مهاراته، فبنلاحظ إن الطفل بيعاني مش عدم قدرته على التفاعل مع اللي حواليه، وكمان بيجد صعوبة في التعلم، بالإضافة إلى بعض العلامات الأخرى اللي بتختلف من طفل للتاني.

2- متلازمة أسبرجر

متلازمة أسبرجر هي أكثر نوع معتدل في اضطراب طيف التوحد، وبيكون فيها الطفل عنده مهارات لفظية قوية ومش بيعاني من مشكلة تأخر الكلام، وكمان اختبارات الذكاء بتُظهر نطاق متوسط أو فوق متوسط، لكن بتظهر عليه بعض المشاكل الأخرى.

الطفل هنا بيعاني من تأخر التطور الحركي، وبيكون عنده صعوبة اجتماعية فمش بيقدر يعبر عن مشاعره للآخرين أو يتفاعل مع اللي حواليه، وبنلاحظ حبه الشديد للروتين فبيبدأ يتضايق لما حاجة جديدة تحصل في يومه تسبب تغيير في الروتين دا.

من الحاجات الملحوظة كمان إن تركيز الطفل بيكون ناحية شيء واحد بس، ومش بيقدر يركز في كذا حاجة، وبيبدأ يكرر الكلام اللي بيحكيه كل شويه.

3- اضطراب الطفولة التفككي

اضطراب الطفولة التفككي هو اضطراب في النمو العصبي للطفل بيسبب قصور في اللغة والمفردات عنده، وبيصيب الولاد أكثر من البنات، فـ لو في 10 أطفال مصابين بالاضطراب دا هنلاقي منهم 9 ولاد وبنت واحدة.

الاضطراب نادر لكنه من أشد أنواع اضطراب طيف التوحد اللي ممكن تصيب الطفل؛ لإن الطفل هنا بيفقد المهارات اللي اتعلمها وكان بيتقنها.

4- اضطراب النمو الشامل غير المحدد بطريقة آخرى

الأطباء كانوا بيشخصوا إن الطفل بيعاني من الاضطراب دا لما يلاقوا إن المعايير اللي بيشخصوا المرض على أساسها مش موجودة كلها عند الطفل، وبالتالي بيطلقوا الاسم دا على الحالة المرضية اللي عنده.

5- متلازمة ريت

متلازمة ريت هي اضطراب في النمو العصبي وبتكون شائعة أكثر في البنات على عكس اضطراب الطفولة التفككي، وبتعرف بإن الطفل بيفقد فيها التناسق في الحركة، وبيجد صعوبة في الكلام والتواصل مع الآخرين، وكمان بتحصل صعوبة في التنفس.

صنف العلماء متلازمة ريت ضمن أنواع اضطراب طيف التوحد اللي بتصيب الأطفال، وظلت في التصنيف دا لمدة كبيرة، ولكن بعد ما اكتشفوا إن سبب المتلازمة هو حدوث طفرة جينية تم استبعادها من التصنيف.

نظرا لصعوبة الأمر على ولي الأمر وإنه مش بيكون قادر يفرق بين الأعراض التابعة للأنواع دي أعادت الجمعية الأمريكية للطب النفسي تصنيف اضطراب التوحد عام 2013 ودخلت الاضطرابات دي تحت مظلة واحدة، وتم استبعاد متلازمة ريت زي ما وضحنا.

أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات

هناك العديد من أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات، ولكن الأعراض بتختلف من طفل للتاني زي ما وضحنا، ومن أبرز الأعراض دي:

أولًا: أعراض المهارات الاجتماعية

الطفل الطبيعي بيبدأ يتعلم المهارات الاجتماعية أو قواعد التفاعل مع الآخرين زي ما بيتعلم المهارات اللغوية، وبيكَوّْن في ذهنه خريطة لطريقة التعامل في المواقف المختلفة.

أما عن أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات فبنلاحظ إنه من الصعب على الطفل تعلم المهارات دي، وبالتالي بيحصل قصور في المهارات الاجتماعية زي إنه مش بيقدر يشارك اهتماماته مع غيره، وبيقابل صعوبة في تكوين وتطوير العلاقات، وكمان مش بيعرف يعبر عن شعوره للي قدامه.

الطفل هنا ممكن يبقى عنده الرغبة في التفاعل لكنه مش عارف إزاي يعمل كدا، وبالتالي فهو بيحتاج إلى مساعدة ودعم للتعامل مع المواقف الاجتماعية.

ثانيًا: أعراض المهارات اللغوية

من ضمن أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات هو صعوبة تطور اللغة عندهم، بمعنى إن الطفل ممكن يعاني من عدم قدرته على نطق الكلمات وبيتحدث بنبرة صوت غريبة وغير نمطية.

كمان بيقابل صعوبة فهم المصطلحات اللي بيسمعها من اللي حواليه، وبيفتقد مهارة التعبير، وبالتالي بيحتاج لتنمية المهارات دي ومساعدة في فهم المصطلحات وطريقة التعبير.

ثالثًا: أعراض مهارات التواصل

بعض أطفال التوحد مش بيعرفوا امتى وإزاي يتواصلوا بطريقة مناسبة مع الآخرين، ودا بالطبع سببه مرتبط بقصور المهارات اللغوية عندهم.

مهارة التواصل البصري كمان مش بتكون موجودة، ودا بيحتاج من ولي الأمر التركيز على التواصل غير اللفظي من خلال استخدام الإيماءات أثناء التعامل معاهم، ويفهموهم كل إشارة معناها إيه.

رابعًا: تصرفات غير طبيعية

أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات بتشمل بعض التصرفات والسلوكيات الغريبة وغير الطبيعية زي تكرار حركات جسدية معينة واستمراره عليها، والتعلق الشديد بأشياء ممكن ما تبقاش مهمة زي مفاتيح الإضاءة مثلا.

من ضمن الحاجات الغريبة أيضًا اللي بتبقى عند طفل التوحد هو حبه للروتين والنمطية، فبنلاحظ أنه بيتضايق جدًا لما يحصل تغيير في الروتين اللي ماشي عليه، عشان كدا بيحتاج ولي الأمر تهيئة الطفل قبل تغيير أي بند في روتين طفل التوحد.

خامسًا: علامات أخرى للتوحد

من علامات التوحد الأخرى اللي بتعد ضمن أشهر أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات هي الاستجابة غير العادية لأي منبه حسي حوالين الطفل، يعني ممكن يعني ممكن يتحسس بشدة من الضوضاء ويتعامل معاها كإنها شيء مدمر لأعصابه فيحاول يتجنبها.

وفي حالات أخرى بنلاقي إن الطفل بيتعامل بلا مبالاة مع الضوضاء لدرجة ممكن تخليك تعتقد إنه أصم رغم إنه سمعه جيد.

من الحاجات الغريبة كمان إن الطفل بيتضايق من لمسة شخص لجسده، وبيقاوم إن حد يلمسه أو يقترب من جسده.

هل علامات التوحد تختلف بين الأولاد والبنات

هل علامات التوحد تختلف بين الأولاد والبنات

من المعروف إن معدل إصابة الأولاد بطيف التوحد أعلى بكتير من معدل إصابة البنات، والأسباب اللي بتؤدي لكدا لسه مش واضحة بالتفصيل.

لكن بعد دراسة أعراض التوحد عند البنات اتضح إن اكتشافها مش بيكون سهل، وإن ممكن تكون البنت بتعاني من التوحد لكن اللي حواليها ما يقدروش يكتشفوا الإصابة في حين إن الأعراض بتبقى واضحة جدا عند الأولاد.

أحيانا بتظهر البنات سلوكيات متكررة مختلفة عن سلوكيات الأولاد، وتكرارها للفعل دا ممكن يكون مقبول عند الأسرة في حين إن دي علامة من علامات التوحد عند الأطفال.

كمان حبها للروتين والتنظيم بشكل معين ممكن يتم التعامل معاه على إنه شيء عادي، ومن هنا بيتضح إن البنات بيقدروا يخفوا سمات الإصابة بالتوحد.

ملحوظة: الفرق بين أعراض التوحد عند الأولاد والبنات مش بيكون واضح في مرحلة الطفولة.

بعد ما اتعرفنا على أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات محتاجين أكيد نعرف مين الطبيب اللي يقدر يشخص الحالة صح ويعمل خطة علاجية مناسبة، ودا هنوضحه السطور الجاية.

الطبيب المناسب لتشخيص اضطراب طيف التوحد في سن ثلاث سنوات

عند ملاحظة وجود أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات -السابق ذكرها- لازم نعرض الطفل على طبيب أطفال مختص؛ عشان يفحصه ويقيم حالته ويحوله على الطبيب المناسب اللي هيتابع معاه باستمرار.

الطبيب المناسب هنا ممكن يكون أخصائي نفسي، أو طبيب مختص في النمو أو طبيب أعصاب.

بعد التعرف على حالة الطفل بالتفصيل ومعرفة التاريخ المرضي بيبدأ الطبيب يضع خطة علاجية بتختلف من طفل للتاني تبعًا لنوع وحدة الأعراض اللي بيعاني منها، وبيوضح لولي الامر طريقة التعامل المناسبة مع الطفل.

كيفية التعامل بعد تشخيص طفل الثلاث سنوات بالتوحد؟

نصائح للتعامل مع طفل التوحد

بعد التأكد من إن سلوكيات الغريبة بتشير إلى إن الطفل بيعاني من أعراض التوحد عند الأطفال في عمر ثلاث سنوات لازم نعرف طريقة التعامل معاه بالشكل اللي يناسبه؛ عشان نتجنب إن الحالة تزاد سوءًا، وبالتالي لازم يكون عندنا خطة واضحة للتعامل قائمة على معرفة نقاط القوة والضعف عند الطفل والأشياء اللي بتسبب له مشكلة.

من أهم النصائح اللي هتساعدك تعامل بشكل صحيح مع طفل التوحد:

فهم طبيعة المرض

فهمتك كولي أمر لطبيعة المرض هيقصر عليك المسافة وهيخليك فاهم سبب كل سلوك بيخرج من الطفل وكيفية التعامل الصحيحة معاه، وبالتالي لازم تقرأ أكثر عن المرض وتكون على دراية بأهم المعلومات؛ عشان نتجنب إساءة التعامل مع طفل التوحد.

الانتباه لإشارات الطفل لمعرفة معناها

طفل التوحد غالبا مش بيكون قادر يستخدم الكلمات للتعبير عن شعوره أو شيء طالبه مثلا أو غيره، وبالتالي بيكون في إيماءات معينة بتعكس حالته، والإيماءات دي لازم نعرفها ونفهم مدلولها عشان نعرف تلبي احتياجاته المختلفة ونقدم له الدعم اللي محتاجه.

التطوير من مهاراته

القصور في مهارات الطفل بيحتاج إلى خطة تدريب مناسبة لعمر الطفل ومجموعة من الأنشطة اللي بتساعد على للتطوير منها، عشان كدا لازم تحرص على تنمية مهارات طفلك باستمرار.

تجنب العنف

استخدام العنف مع الأطفال سواء للعقاب أو بسبب عدم الصبر على سلوكياتهم الصعبة بيؤثر عليهم بالسلب، وممكن يقابلوا العنف دا بعند فتزيد المشكلة، ومن هنا لازم تتحلى بالصبر أثناء تعاملك مع طفلك وتحاول تحل مشكلاتك معاه يكون عنف.

بالطريقة دي هتساعد في السيطرة على حالة طفلك وهتقلل من فرصة تدهورها أو تفاقم المشكلة.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment

    شنطة المدرسة

    دلوقتي من ماركت دليل المدارس