هل طفل التوحد يحب الخروج؟ و7 أسئلة شائعة عن طفل التوحد

هل طفل التوحد يحب الخروج؟

 

يعد طيف التوحد من أشهر الاضطرابات التي تصيب الأطفال وتؤثر بشكل ملحوظ على حياتهم اليومية، وبيظهر التأثير دا في سلوكياتهم وتعاملاتهم مع الغير، فبنلاقي إن الطفل بيميل دايما إلى العزلة والابتعاد عن الأماكن اللي بيتواجد فيها عدد كبير من الأشخاص، فيا ترى هل طفل التوحد يحب الخروج؟

بالطبع الإجابة هنا هتكون بالنفي؛ لإن طفل التوحد بيعاني من مجموعة من الأعراض بتسيطر عليه وعلى سلوكياته وبتجبره يتصرف بالطريقة دي، والأعراض دي هنعرفها في السطور الجاية.

في المقال دا هنجيب إجابة مفصلة عن سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج ونعرف إزاي نتعامل مع الطفل بطريقة صحيحة، وكمان هنلقي الضوء على بعض الأسئلة الأخرى المتعلقة بطفل التوحد.

طيف التوحد وأعراض القلق الاجتماعي: هل يحب طفل التوحد الخروج؟

قبل الإجابة بالتفصيل على سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج لازم ندرك إن الطفل المصاب بطيف التوحد بيعاني من مجموعة كبيرة من الأعراض المصاحبة للاضطراب دا بيؤثر على استجابته الجسدية تجاه أي فعل، وبتخليه يتصرف بشكل غريب مقارنة بباقي الأطفال اللي في سنه، ولكن التصرفات دي مش بتكون مفتعلة؛ هي تصرفات طبيعية تعكس لما يعاني منه.

من الأعراض دي بنلاقي:

  • الانزعاج من الأصوات
  • الانزعاج من الروائح غير المعروفة
  • الخوف من التعامل مع الآخرين
  • القلق المستمر
  • الاضطراب

وبالتالي دي كلها أسباب واقعية جدا للإجابة بالنفي على سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج، والأسباب دي لازم ولي الأمر يدركها جيدًا ويقدرها ويتعامل إنها أشياء خارجة عن إرادة الطفل ومطلوب منه يتقبلها.

فهم طبيعة اضطراب طيف التوحد عند الأطفال هيقصر على ولي الأمر الطريق ويخليه قادر يتعامل بشكل صحيح وغير مؤذي مع سلوكيات الطفل.

كيفية التعامل مع الانهيار العصبي لطفل التوحد

كيفية التعامل مع الانهيار العصبي لطفل التوحد

بتقع على عاتقي أولياء الأمور مسئولية كبيرة إذا كان طفلهم يعاني من اضطراب طيف التوحد؛ لإنهم بيكونوا مضطرين على التعامل مع سلوكيات الطفل الصعبة وتوجيهه، بالإضافة إلى أحكام وآراء الآخرين فيهم وفي أولادهم.

بالتالي الحل هنا في إنهم يقتنعوا إن الطفل فعلا بيتألم وبيعاني من شعور مضطرب بيؤثر على سلوكياته ومحتاج رعاية خاصة لازم يعرفوا إزاي يقدموها عشان يسيطروا على حالة الطفل قدر الإمكان، أما بالنسبة لآراء الآخرين فلازم ولي الأمر يضع حد لها ويرفض أي سخرية منهم أو تقليل.

من الحاجات اللي بتساعد ولي الأمر في التعامل مع الانهيار العصبي لطفل التوحد بنلاقي:

معرفة ما يقلق الطفل

أول خطوة في رحلة السيطرة على الانهيار العصبي لطفل التوحد هي معرفة الحاجات اللي بتسبب له القلق والاضطراب عشان نعرف نتعامل معاه أسهل، والأمر دا بيتضح مع الوقت وبيصبح ولي الأمر قادر يحدد بالظبط إيه الحاجات اللي بتقلق الطفل وإيه الحاجات اللي بيقدر يتعامل معاها بدون ما تسبب له مشكلة.

التدريب على استراتيجيات التهدئة

من المهم إننا ندرب الطفل على الاستراتيجيات اللي بتساعده يهدأ ونعلمه إنه يلجأ لها وقت القلق والغضب، ومن الاستراتيجيات دي:

  • أخذ أنفاس عميقة متتالية حتى الشعور بالهدوء
  • قراءة كتابة مفضل يشغله
  • الجلوس في مكان هادئ في المنزل
  • الجري في مكان واسع
  • العد إلى رقم 10 ببطء

بالطريقة دي هنساعد الطفل يتعامل بطريقة صحيحة مع قلقه، وهيبدأ الأمر يتحسن مع الوقت.

تجنب التغيير المستمر في الروتين

الطفل المصاب بطيف التوحد بيتضايق من أي تغيير جديد يحصل الروتين اليومي، وبالتالي لازم نحط دا في اعتبارنا ونحاول نقلل قدر الإمكان من التغيرات اللي ممكن تحصل، وكمان ممكن ننوه عن التغيير دا قبله بمدة عشان الطفل يبدأ يستوعب ويقتنع بالتغيير.

منح الطفل فرصة ممارسة الأشياء المقلقة في بيئة آمنة

إحساس الطفل بالقلق هيزول تدريجيا لما يجرب الحاجات اللي بتقلقه ولكن بصورة مصغرة، بمعنى إننا لو سألنا هل طفل التوحد يحب الخروج فالإجابة هتكون لأ، فدا شيء لازم نحطه في اعتبارنا ونعرف إيه سببه بالتفصيل عشان نقدر نتعامل.

فمثلًا لو بيقلق وينهار لما يتواجد في سوق كبير أو أثناء تعامله مع الناس هناك ممكن ممكن نبدأ ناخده معانا محلات صغيرة ونحاول نطمنه إنه مفيش حاجة هتحصل ونتجنب العنف تمامًا، ممكن كمان نخليه يتعامل بشكل بسيط مع الموجودين في المحل زي إننا نعطي له الحساب يسلمه للكاشير مثلًا.

في البداية ممكن ما يبقاش في استجابة منه، لكن الأمر بيحتاج إلى التكرار ومع الوقت هيبدأ يستجيب معانا والقلق يتلاشى عنده تدريجيًا.

طلب المساعدة من الطبيب

أحيانا رغم فهم طبيعة الاضطراب واتباع مجموعة النصائح دي بيكون التعامل مع انهيار طفل التوحد ما زال فيه صعوبة، وبالتالي ممكن يحتاج إلى أدوية علاجية بجانب التعديل السلوكي، والحل هنا هو طلب مساعدة الطبيب لفحص الطفل وتشخيصه وعمل خطة علاجية مناسبة لحالته.

كيفية التعامل مع الطفل المتوحد في الأماكن العامة لمنع الانهيار العصبي

هل طفل التوحد يحب الخروج؟ بالعكس هوا ممكن ينهار أثناء تواجده في الأماكن العامة، وبالتالي لازم نعرف إزاي نتعامل معاه صح في حالة تواجده في الأماكن دي؛ عشان نتجنب حدوث الانهيار العصبي.

من الحاجات اللي بتساعدنا على تقليل فرصة انهيار الطفل في الأماكن العامة:

قراءة إشارات الطفل ومحاولة تهدئته

فهم إشارات الطفل وتعبيرات وجهه المعبرة عن القلق هيساعدك تدرك الأمر سريعا، وعلى أساس إدراكك دا هتبدأ تهدئ الطفل بالطريقة المناسبة له والمناسبة للموقف.

التقاط صور تعبر عما سيحدث بالخارج

نظرا لإن الإجابة على سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج كانت بالنفي فممكن نتغلب على المشكلة دي ونتجنب حدوث انهيار عصبي للطفل أثناء وجوده بالخارج بإننا نخلي الطفل مستعد للخروج دا بإحضار مجموعة من الصور اللي بتعبر عما سيحدث بالخارج، ومحاولة شرح كل صورة بالطريقة اللي يفهمها الطفل؛ عشان يكون خلفية عن أي حدث ممكن يحصل أثناء تواجده بالخارج، وبالتالي نقلل من شعوره بالقلق نقلل كمان من فرصة حدوث انهيار عصبي.

الابتعاد عن الأصوات الصاخبة

ممكن الإجابة على سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج تكون منفية لبعض الأسباب منها وجود الضوضاء والأصوات الصاخبة، وبنلاقي إن الأصوات دي دايما بتكون مزعجة للأطفال، لكن بالنسبة لطفل التوحد فالأمر بيكون أصعب بكتير وممكن تسبب له انهيار عصبي، وبالتالي تجنب إبقاء الطفل في مكان صاخب أو إبعاده عن الأماكن دي هيساعدنا في التعامل مع الطفل.

التوقف عن الشعور بالإحراج من طفلك

لازم كولي أمر تدرك إن سلوكيات الطفل الصعبة دي خارجة عن إرادته، ومفيش داعي للخجل أو الإحراج منها، وكمان لازم تتصدى لأي حد بيقلل من الطفل أو يسيء له، وتحاول قدر الإمكان تفهم المحيطين طبيعة الطفل وسبب سلوكياته دي؛ عشان يقدروا موقفه ويتعاملوا معاه بطريقة صحيحة تقلل من فرصة تطور حالته.

أسئلة أخرى مهمة عن طفل التوحد

بعد الإجابة على سؤال هل طفل التوحد يحب الخروج محتاجين نعرف بعض المعلومات الأخرى عن الطفل دا؛ عشان نتمكن من فهم حالته بالطريقة اللي تساعدنا على التعامل معاه بأسلوب مناسب بدون ما نضايقه أو نزود الاضطراب عنده، وفي السطور الجاية هنتعرف على أهم المعلومات دي ونجيب على أكثر الأسئلة الشائعة المتعلقة بطيف التوحد عند الأطفال.

هل طفل التوحد يخاف من الظلام؟

هل طفل التوحد يخاف من الظلام؟

يخاف طفل التوحد من نفس الأشياء التي يخاف منها باقي الأطفال، ولكن خوفه يكون بدرجة أكبر لذلك جاوبنا بالنفي على هل طفل التوحد يحب الخروج، وبالتالي فهو بالطبع يخاف من الظلام وبيتجنب إنه يتواجد في أماكن مظلمة؛ لإن الظلام بيزود من القلق عنده.

لكن من الحاجات المبشرة لولي الأمر إن الدراسات وضحت إنه في إمكانية لعلاج القلق بشكل كلي عند الأشخاص المصابين بطيف التوحد مع مرور الوقت.

هل طفل التوحد يحب الحضن؟

العناق هو تعبير جسدي عاطفي مقبول بيوضح مدى حب الشخص للآخرين وبيؤثر بشكل كبير في علاقته بيهم خصوصًا مع الأطفال، ولكن ماذا عن طفل التوحد؟

نظرًا لوجود اختلاف كبير في طيف التوحد فبنلاقي أيضًا إن في اختلاف في صفات وسلوكيات الطفل المصاب بالتوحد، بمعنى إن ممكن نلاقي طفل بيفضل التعبير عن الحب بالعناق، وبيقدر جدا الأشخاص اللي بيحضنوه، وعلى الجانب الآخر بنلاقي طفل بيكره أي نوع من الاتصال الجسدي وبيتضايق لما يكون في حد عايز يحضنه أو حتى يلمس جسده.

وبالتالي لازم نتقبل الاختلاف دا وندرك طبيعة طفلنا كويس وما نحاولش نضايقه بالسلوكيات اللي مش بيحبها؛ عشان نتجنب إنه ينهار أو قلقه يزداد.

هل طفل التوحد يفهم جيدًا؟

هل طفل التوحد يفهم جيدًا؟

أثبتت الدراسات الحديثة أن الأطفال المصابين بالتوحد أحيانا بيقابلوا صعوبة في فهم الكلمات البسيطة، ومش بيكونوا قادرين يركزوا على الكلمات الجديدة.

بنلاحظ إن أطفال التوحد غير منتظمين في مدى استجابتهم للتعليمات وقدرتهم الاستيعابية، بمعنى إن بعضهم ممكن يستجيب لأوامر معينة بدون فهم زي الإرشادات البسيطة مثلًا لكن في النهاية بتظل هناك مشكلة.

بيتضح كمان إن ممكن طفل التوحد ما يفهمش أي تواصل غير لفظي، وبالتالي لازم نحرص وإحنا بنتعامل معاه إننا نعبر عن كل حاجة عن طريق الكلمات البسيطة اللي ممكن يستوعبها، ونوضح كلامنا بالتفصيل، ونحاول نركز أثناء الحديث معاه على فكرة واحدة بدون ما نشتته، وكمان عشان نتأكد إنه قدر يفهم كلامنا بوضوح.

هل طفل التوحد يبكي كثيرًا؟

دايما بيكون في اختلاف في شدة أعراض وعلامات التوحد بين الأطفال، لكن من المتعارف عليه إن طفل التوحد بيواجه صعوبة في إدارة العواطف، فممكن يبكي بشدة عشان يتخلص من القلق والتوتر والشعور بالإرهاق اللي ممكن يكون جواه.

وهنا لازم ولي الأمر يدرك إن السلوك دا مجرد استجابة من الجسم نتيجة الشعور السيء اللي عند الطفل، وتصرف خارج عن إرادته، وبالتالي دوره إنه يحاول يهدئ من روع الطفل وقلقه، ويطمنه عشان يسيطر على نوبات البكاء دي.

كمان من واجب ولي الأمر إنه يساعد الطفل في التعبير عن مشاعره ويديرها بشكل صحيح؛ عشان يقدر يسيطر على حالة الطفل ويقلل من حدة نوبات البكاء اللي ممكن الطفل يدخل فيها.

ما هو الفرق بين الطفل الطبيعي والمتوحد؟

رغم وجود فروق عديدة بين الطفل الطبيعي والطفل المتوحد إلا إنه في يعض الأحيان بيكون من الصعب التفرقة بين الطفلين؛ لإن طفل التوحد بيتطور بشكل كبير لفترة من عمره، وبعدها بيقل التطور دا مقارنة بباقي الأطفال من عمره، وأثناء فترة التطور بيكون من الصعب على ولي الأمر اكتشاف اضطراب التوحد.

الأمر بيصبح أكثر وضوحا لما يصل الطفل إلى عمر 3 سنوات؛ لإن هي دي الفترة اللي بيكون فيها تطور ملحوظ في مهارات الطفل الطبيعي، فبنلاحظ هنا إن طفل التوحد بيفقتد للعديد من المهارات زي إنه مش قادر يفهم التعليمات المختلفة، ومش بيعرف يلعب مع أقرانه الألعاب اللي بتعتمد على التخيل والإبداع.

 

كمان بيفتقد التواصل البصري أثناء تعامله مع الغير، وممكن يفقد مهارات كانت موجودة عنده بالفعل، وفي الحالة دي لازم نعرض الطفل على طبيب نفسي لتشخيص الحالة ومعرفة مدى تطورها ولعمل خطة علاجية مناسبة لحالته.

هل طفل التوحد ينام جيدًا؟

من المحتمل أن يعاني طفل التوحد من مشاكل في النوم، فممكن نلاقي نومه غير منتظم أو مش عارف يدخل في النوم بسهولة فيظل لفترة طويلة مستلقي على السرير بس مش قادر ينام.

أحيانا كمان بيصحى أثناء الليل ويظل قاعد فترة طويلة بدون نوم ويصحى بدري، فبنلاحظ إن عدد الساعات اللي بينام فيها الطفل المصاب بالتوحد بتكون أقل من الساعات اللي بينامها الطفل الطبيعي اللي في نفس عمره.

ومن هنا نكون اتعرفنا على طبيعة طفل التوحد وعرفنا إزاي نقدر نتعامل معاه بشكل صحيح عشان نتجنب تطور حالته.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment