علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات | تعرف على أهم 8 علامات

علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات

 

عدد كبير من أولياء الأمور مش بيكونوا عارفين العلامات الطبيعية لنمو الطفل في سنوات عمره المختلفة، وبالتالي تحديد متطلبات الطفل مش بيكون سهل عليهم في الحالة دي، فمش بيقدروا يطوروا من مهاراته بالشكل المطلوب، عشان كدا معرفة ولي الأمر لعلامات النمو الطبيعي يعد شيء ضروري جدًا، وفي المقال دا اختارنا نتكلم بالتفصيل عن عمر 3 سنوات.

هنبدأ في المقال نتعرف على علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات ونعرف أهم العلامات اللي بتشير إلى إن الطفل حاد الذكاء وإزاي ننمي ذكاء أطفالنا في عمر ثلاث سنوات.

النمو الطبيعي للطفل بعمر ثلاث سنوات

بيلاحظ أولياء الأمور تطور كبير في مهارات الطفل المختلفة في عمر الثلاث سنوات فبنلاقي:

المهارات الحركية

بمجرد وصول الطفل إلى عمر الثلاث سنوات بتصبح عضلاته أكثر قوة، وبالتالي بيكون قادر على المشي بشكل أفضل من السنوات السابقة فبيعرف إزاي يمشي في خط مستقيم، وكمان بيقدر يحافظ على توازنه لو وقف على لوح خشبي مثلا.

من علامات تطور المهارات الحركية أيضًا هي قدر الطفل على السير للخلف والقفز بالقدمين، ونقدر هنا نهتم بالأنشطة الحركية اللي بتساعد الطفل يطور من المهارات دي بشكل أحسن وأسرع.

المهارات المعرفية

تطور الجانب المعرفي عند الطفل البالغ من العمر ثلاث سنوت بيتضح في إنه بيبدأ يطرح العديد من الأسئلة بهدف التعرف أكثر على الأشياء المحيطة به واستكشافها، ودورنا هنا كأولياء أمور إننا نصبر على أسئلة الطفل بدون تأفف، ونحاول نجاوب عليها بالطريقة اللي يستوعبها ونتجنب إننا نعنفه أو نضايقه على أسئلته الكثيرة؛ لإننا كدا هنكون بنضره وهنقلل من فرصة تطور مهاراته.

اتعرف اكثر على أضرار ضرب الطفل بعمر ثلاث سنوات.

الدراسات الحديثة بتقول إن عدد الكلمات اللي بيعرفها طفل الثلاث سنوات بتكون حوالي 300 كلمة، وممكن تزيد أو تنقص على حسب حالة الطفل، وبيقدر يفهم كلمات أكثر من العدد دا، ودي من أهم علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات.

الطفل هنا بيقدر يركز لوقت أطول من قبل كدا، وبالطبع قدرته على الاستيعاب بتزيد، وبالتالي ممكن كأولياء أمور نستغل النقطة دي بإننا نركز على تطوير مهاراته من خلال الأنشطة المختلفة ونعلمه مهارات جديدة تفيده، وهنلاحظ إن الطفل بيستجيب معانا فعلا وبتبدأ مهاراته تتطور بشكل ملحوظ مع الوقت.

التطور العاطفي

من علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات هي إن قدرته على التعبير عن مشاعره بتبدأ تزيد، فبيعرف يظهر المودة للآخرين بدون ما حد يطلب منه الفعل دا، وبيعرف يفهم مشاعر اللي حواليه إذا كانوا مبسوطين مثلًا أو متضايقين أو غيره.

الطفل هنا بيجد صعوبة في الانفصال عن الأشخاص اللي بيحبهم، عشان كدا بنلاحظ إنه بيبكي وشعوره بالقلق والتوتر بيزيد لما يروح الروضة في العمر دا أو لما بيتعد عنه والده لفترة مثلًا.

اتعرف أكثر على طريقة تشجيع الطفل على الذهاب للروضة.

كمان بنلاحظ إنه بيتعامل بعصبية مع المواقف اللي بتضايقه، وبالتالي لازم نحرص هنا إن السلوك دا يتحسن مع الوقت وما يقلبش بمشكلة تحتاج لعلاج طويل بعد كدا، فنحاول نفهمه بطريقة بسيطة إزاي ممكن يتعامل بشكل صح، وممكن نلجأ لحكاية القصص اللي بتبين أضرار العصبية.

المهارات الاجتماعية

تطور المهارات الاجتماعية عند الطفل في عمر الثلاث سنوات بيتضح في زيادة تفاعله مع الأشخاص اللي حواليه، وقدرته على تكوين علاقات وصداقات جديدة، وفهم معنى مشاركة الأشياء مع الغير.

طفل الثلاث سنوات بيتأثر بالشخصيات بشكل كبير، عشان كدا بنلاحظ إنه متعلق جدا بشخصيات الكرتون وبيحاول يقلدهم في كل سلوكياته، بس لازم ننتبه هنا إن تأثره بيهم يكون بحدود؛ لإن ممكن يكون في مشاهد عنف أو سلوكيات خاطئة يتأثر بيها وتبدأ تظهر في تعاملاته وسلوكياته المختلفة.

المهارات الدقيقة

من علامات النمو الطبيعي للطفل في عمر الثلاث سنوات هي تطور مهاراته الحركية الدقيقة، فبيصبح أكثر قدرة على الإمساك بالقلم بالأصابع بدلًا من قبضة اليد، وبيعرف يغسل ايده لوحده، ويمسك الكتب بشكل صحيح ويقلب صفحاتها، وكمان بيقدر يرتدي الملابس ولكن بيحتاج لمساعدة وإرشاد ولي الأمر عشان يظهر بشكل مهندم.

ملحوظة: دايما بيكون في اختلاف في مدى تطور المهارات دي بين الأطفال، فطبيعي إننا نلاقي طفل في نفس سن أولادنا وعنده مهارة معينة مش موجودة عندهم، أما لو لاحظنا تأخر كبير في مهارات الطفل فلازم نعرضه على طبيب متخصص لتقييم حالته.

علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات | العلامات الطبيعية

علامات معدل الذكاء الطبيعي عند الطفل بعمر ثلاث سنوات

رغم وجود فروقات فردية بين الأطفال زي ما وضحنا إلا إن في مجموعة من العلامات اللي بتساعدنا في تحديد هل معدل ذكاء الطفل طبيعي ولا لأ، ومن أهم علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات:

القدرة على مقارنة الأحجام

طفل الثلاث سنوات بيكون قادر يميز كويس بين الأحجام المختلفة ويقارن بينها، فبيفهم يعني إيه دا حجمه كبير أو صغير، ودي تعد ضمن علامات ذكاء الطفل بعمر الثلاث سنوات اللي ممكن نلاحظها بسهولة.

اتباع المهام الأكثر صعوبة

قبل سن 3 سنوات بنلاحظ إن الطفل مش بيكون قادر يتبع تعليمات أو توجيهات معقدة، هوا بس بيستوعب المهام البسيطة، لكن بدخول سن 3 سنوات بيبدأ يستوعب أكثر ويتبع تعليمات مكونة من خطوتين أو ثلاثة.

التعرف على الأشياء المشتركة بين صورتين

من علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات إنه بيقدر يقارن بين صورتين ويتعرف على الأشياء المشتركة بينهم ويحددها، وممكن هنا نتابع معاه ونوفر له أنشطة تساعده على التعرف على الأشياء المشتركة أسرع وتطور النقطة دي عنده.

تسمية الألوان

القدرة على تسمية الألوان الأساسية والمألوفة تعد علامة من علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات اللي بتوضح لنا إن معدل ذكائه طبيعي، وهنا ممكن نبدأ نشاور على الأشياء ونذكر لونها ونأكد عليه ونسأله فيها بعد ما نخلص

زيادة القدرة على التخيل

طفل الثلاث سنوات بيصبح أكثر قدرة على التخيل والإبداع، فبيفضل الألعاب اللي بتساعده على كده زي ألعاب الأدوار، وبيبدأ يكون سيناريوهات كاملة من خياله زي إنه يتعامل مع الصناديق على إنها منازل ويقلد السلوكيات اللي بيشوفها في البيت.

تذكر جزء من أحداث قصة

من الحاجات الملحوظة في طفل الثلاث سنوات إنه بيقدر يتذكر جزء من قصة كان سامعها قبل كدا، فمثلًا لما نحكيله حكاية معينة بيعرف يسترجع جزء كبير منها، ودا معناه إن ذاكرته بدأت تتطور.

فهم الوقت

فهم معنى الليل والنهار يعد من علامات ذكاء الطفل بعمر 3 سنوات، فبيدرك إن الليل معناه إنه هينام، ولما النهار ييجي هيكون في لعب أكثر وحركة ونشاط.

حل الألغاز المناسبة لعمره

طفل الثلاث سنوات بيقدر يحل بعض الألغاز السهلة، واللي ممكن ندربه عليها وننمي من ذكائه أكثر عن طريق إننا نوفر له الألغاز دي في البيت ونساعده في حلها في البداية.

كل الحاجات اللي ذكرناها هنا هي علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات اللي بتشير إلى إن حالته طبيعية، أما عن العلامات اللي بتوضح معدلات الذكاء العالية فهنتعرف عليها في السطور الجاية.

صفات الأطفال أصحاب معدلات الذكاء العالية

بعض الأطفال بيكون عندهم معدل ذكاء عالي، ونعرف دا من خلال بعض الصفات والسلوكيات اللي بتظهر في عمر الثلاث سنوات، فمن أهم الحاجات دي:

مهارات قراءة مبكرة

بنلاحظ تطور مبكر في المهارات عند الطفل اللي بيتميز بمعدل ذكاء عالي، ومن أبرز المهارات دي هي مهارة القراءة اللي بتكون في المتوسط قبل سن 4 سنوات عنده في حين إن معظم الأطفال ممكن يوصلوا لسن 6 سنوات بدون ما يكونوا قادرين يبدأوا في القراءة.

ملحوظة: تعلم القراءة بيحتاج إلى عديد من الخطوات عشان الطفل يقدر يقرأ بطلاقة، ودورنا إننا نعلمه الكلمات ونفهمه معناها؛ عشان نساعده يقرأ لوحده، وبنلاحظ هنا إن الطفل صاحب معدل الذكاء العالي بيكون شغوف بتعلم القراءة وبيستمتع بيها.

الفضول

الطفل بطبيعته بيكون عنده فضول دايما يعرف إيه اللي بيدور حواليه وبيحب يستكشف الجديد، وبالنسبة للطفل صاحب معدل الذكاء العالي فبيكون عنده فضول بدرجة أكبر فبيطرح على اللي حواليه العديد من الأسئلة في سبيل إنه يطور عقله وإدراكه، وبالتالي فالفضول يعد من أبرز علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات.

كثرة الكلام مع الكبار

الطفل هنا بيكون عنده نضج مبكر ووعي باللي بيدور حواليه فبيحب الثرثرة مع الكبار بدلًا من أصحابه أو الأطفال اللي في نفس عمره، وبيستمتع بالأمر دا جدًا، وكمان بيكون عنده روح دعابه بيخلي اللي حواليه مندمجين معاه.

الذاكرة الجيدة

ذكرنا إن من علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات إنه بيتذكر جزء من أحداث القصة، أما عن الطفل اللي بيمتلك مستوى عالي من الذكاء فبنلاحظ إن ذاكرته بتكون ممتازة فبتساعده على الاحتفاظ بالمعلومات الجديدة، وكمان اتخاذ قرارات يومية بناءً على ما يتذكره من الأحداث السابقة.

اختبارات الذكاء للأطفال في عمر ثلاث سنوات

اختبارات ذكاء للطفل بعمر ثلاث سنوات

بجانب العلامات اللي بتشير إلى إن الطفل بيمتلك معدل ذكاء عالي بنلاقي مجموعة من اختبارات الذكاء اللي بنبدأ نعملها بعد سن سنتين عشان نقدر نوصل لنتائج حقيقية، ومن أشهر الاختبارات دي:

1- مقياس ليتر

مقياس ليتر هو مقياس دولي غير لفظي يمكن استخدامه للأطفال بداية من عمر سنتين لقياس المهارات العقلية زي الانتباه والإدراك وتحديد قدرة الطفل على التفكير والتصور، وكمان لتقييم الذاكرة البصرية.

الاختبار بيتم بشكل فردي مش بيتطلب أي استجابة شفهية من الطفل.

2- مقياس ستانفورد

يعد مقياس ستانفورد أحد أشهر الاختبارات المستخدمة في تحديد مدى ذكاء الأطفال، فهو بيقيس الذكاء بناءً على معرفة عدة قدرات معرفية وهم:

  • الذاكرة
  • المعرفة
  • التفكير السلس
  • المعالجة البصرية المكانية
  • التفكير الكمي

والاختبار دا بيتضمن الاستجابة الشفهية وغير الشفهية.

رغم إن وجود طفل حاد الذكاء في العائلة يعد هبة عظيمة إلا إن بيكون في بعض التحديات اللي بتقابل ولي الأمر أثناء التربية، يلا نتعرف على التحديات دي.

تحديات تربية طفل حاد الذكاء

رحلة تربية الأطفال دايما بتجمع بين المتعة والتحديات، وبالطبع لو بنربي طفل حاد الذكاء هنلاحظ وجود العنصرين دول، بس التحديات أكثر؛ لإن مهارات الطفل في الوقت دا هتكون أعلى من الأطفال اللي في نفس سنه، وبالتالي هيحتاج تحفيز فكري أعلى، وتنمية مهارات بطريقة مختلفة.

التحديات دي بتظهر بوضوح في مرحلة الروضة؛ لإن الدراسة في الروضة بالنسبة لطفل حاد الذكاء ما هي إلا تأكيد على المعلومات اللي عنده، ولإن أغلب البرامج التعليمية تم تصميمها بطريقة متوافقة مع الطفل العادي فنسبة استفادته من البرامج دي في الروضة مش هتكون كبيرة مقارنة باستفادة باقي الأطفال اللي في نفس عمره.

وبالتالي ما ينفعش نقدم للطفل تجربة تعليمية عادية زي اللي بتقدم للطفل اللي بيمتلك علامات ذكاء طبيعية.

من التحديات اللي بيقابلها ولي الأمر أيضًا إنه مش بيقدر يشارك إنجازات طفله لإنه مختلف عن باقي الأطفال اللي حواليه، وكمان مش بيعرف يقارن بين مهارات طفله ومهارات الآخرين.

علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات بتعد إشارة تنبهنا لتطوير أنواع الذكاء المختلفة عند الطفل، طيب إزاي هننمي ذكائه؟ دا اللي هنعرفه حالًا.

كيفية تنمية ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات

كيفية تنمية ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات

تنمية ذكاء الطفل في عمر 3 سنوات بتبدأ بتحديد قدراته ومعرفة نوع الذكاء اللي محتاج يتطور عند الطفل سواء ذكاء اللغوي أو المنطقي أو الحركي وغيرهم، وبعدها بنعمل خطة مناسبة لسن الطفل بمهاراته.

تنمية الذكاء عند الأطفال بيكون عن طريق الأنشطة والألعاب المختلفة اللي بتكون وسيلة للترفيه إلى جانب كونها أداة مهمة لرفع قدرات ومهارات الطفل، والنتيجة بتكون ملحوظة جدًا مع الاستمرار عليها.

وأخيرًا، لازم كأولياء أمور ننتبه إلى علامات ذكاء الطفل بعمر ثلاث سنوات عشان نقدر نعرف هل الطفل طبيعي ولا بيعاني مش مشاكل تحتاج إلى متابعة مع الطبيب؛ عشان نتغلب على المشاكل في بدايتها ونقدر كمان نطور من مهارات الطفل بالطريقة اللي تناسبه.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids
انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

mood_bad
  • لا توجد تقييمات/تعليقات.
  • اضف تعليق