الرياضة للأطفال حسب العمر | دليلك للرياضة المناسبة لكل عمر

قواعد تحديد الرياضة المناسبة للأطفال 4 سنوات

 

اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر  من أهم الحاجات اللي محتاج الوالدين ينتبهوا ليها ودا لعدة أسبباب هنتناولها.

تعتبر الحركة واللعب في الأطفال من أهم الدلائل على سلامتهم وصحتهم، وخصوصًا لو قدرنا نستغل الحركة ونحولها لرياضة بيمارسها الطفل بشكل دوري ومستمر ونقدر نراعي سنه فنختار الرياضة للأطفال حسب العمر.

وبالتالي هنجد أثرها على نمو الطفل وصحته الجسدية والعقلية والنفسية، الأمر اللي هيأثر على حياته بشكل كامل في مراحل حياته المختلفة.

وعشان نوصل لأفضل نتيجة من لعب الطفل للرياضة محتاجين اختيار الرياضة للأطفال حسب العمرب الإضافة إنها تكون مناسبة للميول، عشان يمارسها بحب، ويقدر يتفوق ويتميز فيها ويحقق نجاح وده اللي هنتناوله في المقال دليل الرياضة للأطفال حسب العمر.

فوائد الرياضة للأطفال

بتظهر أهمية الرياضة في تنوع فوائدها، وهتظهر إذا تم اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر وبتنقسم إلى فوائد في عدة زوايا واللي منها:

1- فوائد صحية

بتقوي عضلات الأطفال وتكسبها صلابة أكبر، بالإضافة إلى تقوية عضلة القلب، وتقليل خطر الإصابة بالأمراض المختلفة، مع محافظة الجسم على حيويته ونشاطه وزيادة الشهية للطفل.
كمان بتقي من السمنة واللي بيترتب عليها أمراض خطيرة، وبتعزز جهاز المناعة بالتالي يصبح الطفل أكثر قدرة على مواجهة الأمراض.

2- فوائد عقلية

تساعد الرياضة على تنمية قدراتهم العقلية المختلفة وزيادة التركيز، وتفتيح الذهن ،ومعرفتهم بكيفية إدارة الوقت، واتخاذ قرارات في ظروف مختلفة وبالتالي توسيع مداركهم.

3- فوائد نفسية وتربوية

زيادة شعور الثقة بالنفس، وتحقيق الانتصارات ، والإصرار والمثابرة لتحقيق الأهداف، بالإضافة لتعليم العمل ضمن فريق – إذا كانت لعبة جماعية- وبالتالي يتعلم الطفل التعاون والعطاء وإنه جزء مهم من مجموعة وإنه بينتمي وبيحقق هدفه ضمن المجموعة.

بالإضافة إلى إن الرياضة تعتبر بديل جيد وصحي بدل الألعاب الإلكترونية، لإنها بتخلي الطفل يتواجد في المكان الصحيح اللي لازم يكون فيه وبتشغله في حاجة أكثر نفع ليه ولمهاراته.

وعشان الطفل يستفيد فعلًا من الرياضة ويحصل على كل المكاسب دي محتاج الأب والأم يعرفوا اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر وتكون الرياضة مناسبه لظروفه وحبه وإظهار شغفه.

الرياضة للأطفال حسب العمر

مع كل سن بيوصله الطفل بيحتاج يمارس رياضة مختلفة تتناسب مع قدراته الجسمانية والعقلية والنفسية، عشان فعلًا يقدر يستفيد منها ومتتحولش وتنقلب ضده عشان كده مهم اختيار الرياضة للاطفال حسب العمر.

ودي بعض الرياضات المقترحة لفئات عمرية مختلفة تقدر تستعين بيها وأن بتختار الرياضة للأطفال حسب العمر مع طفلك:

أولا: من عمر سنتين لخمس سنوات

في السن دا بتعتمد الرياضة على الحركة العشوائية الغير منتظمة لإن بيكون صعب على الطفل الالتزام بقواعد وقوانين لإنه ما زال في سن استكشاف ومش هيخضع للقوانين بسهولة فممكن نعتمد على اللعب الحر: زي الجري والقفز والسباحة وركوب الدراجة التسلق.
جرب تروح مع طفلك مشوار وأنتم بتتمشوا أو بتجروا أو وهو راكب عجلة بدل من المواصلات.

تنمية مهارات الطفل مش بيكون عن طريق الرياضة فقط، في طرق كتير ممكن نستغلها تقدر تتعرف عليها من هنا.

ثانيا: من عمر 6 سنوات لـ 9 سنوات

في المرحلة العمرية دي بيبدأ الطفل يكون أكثر تطور في مهاراته وانضباطه وتركيزه، فالبتالي تقدر تمارس معاه أنشطة رياضية أوسع وبينضم فيها مع غيره وفيها بعض القواعد زي: كرة القدم، وكرة التنس، بالإضافة لرياضات الفئة العمرية السابقة.

ثالثا: من عمر 10 سنوات لـ 12 سنة

في الفترة دي بيكون الطفل عنده المقدرة على حفظ القوانين واستراتيجيات اللعب، بالإضافة للألعاب السابقة.

ممكن يبدأ يختار فن من الفنون القتالية ( الكاراتيه، الجودو، الجوجوتسو، وغيرهم) ويتعلمه ويمارسه، أو كرة السلة أو البيسبول وغيرهم، بإشراف مدربين محترفين عشان ينتبهوا لحركاتهم وتكون صحيحة متأثرش عليهم بالسلب وتضعفهم وتسبب أي مضاعفات عكسية.

رابعا: من عمر 12 لـ 14 سنة

الفئة دي بتبدأ تستعد لمرحلة الشباب ونضج أكتر فممكن بالإضافة للألعاب السابقة، يبدأ يلعب ضغط وسكوات، وممكن يبدأ في رفع الأثقال لكن تحت إشراف حد متخصص -إذا كانت بنيته تسمح برفع الأثقال-.

خامسا: من عمر 15 فيما فوق

الفئة دي بتتفتح لها أنواع الرياضة المختلفة ويقدر يختار منها بحريته، والألعاب السابقة كاملة وغيرهم.

كمان ممكن تسجل لابنك في جيم أو نادي بحيث يكون تحت إشراف وفي نظام معين للعب والأكل عشان يحافظ على صحته ويكمل نموه بشكل صحي وسليم، وتقدر تشارك معاهم لعبهم الرياضة الحاجة اللي هتشجعهم بشكل أكبر.

نصائح هامة لاختيار الرياضة المناسبة لطفلك

في أثناء اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر خلي طفلك يجرب رياضات مختلفة الأمر دا هيساعده على الاختيار بشكل أحسن، واتأكد إن الرياضة تكون آمنة لطفلك وبتتوفر فيها عوامل السلامة، وبيمارس اللي بيتناسب مع سنه وكمان حجمه وقدراته.

كمان في بداية الاختيار ركز إن الرياضة تحقق المتعة للطفل بشكل أكبر، مش مجرد تعزيز الهدف وهو الفوز وبس وكل ما طفلك يكبر في العمر وينضج، ابدأ اغرس فيه مفاهيم الفوز والخسارة والتحدي بشكل شريف، لإنه هيكون أكثر وعي وإدراك عشان كده بنقدم دليل اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر.

بتتنوع الرياضات اللي يقدر يمارسها الأطفال في رياضات ممكن الطفل يمارسها لواحده وفي رياضات يقدر يمارسها مع مجموعة.
لكل نوع فيهم مميزاته وعيوبه وبالتالي له دور في تنمية الطفل في كافة الجوانب، والمهم نعرف إن اختيار الرياضة للاطفال حسب العمر أمر رئيسي.

الفرق بين الرياضات الجماعية والفردية ومميزات وعيوب كل منها

الفرق بين الرياضات الجماعية والفردية ومميزات وعيوب كل منها

وأنت بتختار لطفلك ما بين الرياضات الفردية أو الرياضات الجماعية العامل الأساسي اللي بيتحكم في الاختيار بجانب -اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر- هو ميول الطفل نفسه وشخصيته، وكل ما تكون عارف شخصية ابنك وعارف طباعه الأمر دا هيساعد في الاختيار.

في أطفال المناخ المناسب ليهم هو المناخ الجماعي ومشاركته لغيره وتعاونهم مع بعض وبيأدي بشكل أفضل، وعلى العكس في أطفال قوته وتميزه بتظهر لما يلعب بشكل منفصل وفردي وأدائه ضمن المجموعة بيكون مش مناسب.

سواء اخترت لطفلك لعبة فردية أو جماعية مهما كان اختيارك فهو ليه مميزاته وعيوبه وبتتمثل في

 مميزات الرياضة الجماعية

للرياضة الجماعية مميزات عديدة منها:

  1. إكساب الطفل مهارات العمل الجماعية، واستشعره لروح الجماعة وتعزيز قيمة التعاون عند الطفل.
  2.  تنمية وتقوية مهارات التواصل عند الطفل، وتعزيز علاقاته الاجتماعية.
  3. -زيادة التقدير للنفس والإحساس بالذات.

مميزات الرياضة الفردية

على الجانب الآخر بتظهر مميزات الرياضة الفردية واللي من أشهرها:

  1. الاعتماد على النفس وتحمل المسؤولية بشكل أكبر.
  2.  تطوير مهارات التفكير وصناعة واتخاذ القرار.
  3. اكتساب مهارة التخطيط ووضع الأهداف بشكل مناسب.

وعلى الرغم من وجود المميزات لكل نوع فيهم إلا إنها كمان ليها عيوب.

عيوب الرياضة الجماعية

  1.  زيادة التنافس عن حد معين ممكن ينقلب ما بين الأطفال ويسبب عداوة، فعشان كده محتاجين نراقب أطفالنا وزي ما بنعلمه يتنافس كمان نعلمه روح الرياضة.
  2. زيادة الاعتماديةعلى الغير، فيتغرس فيه إن لازم يكون حد معاه ويساعده بشكل دائم عشان يقدر يلعب، وهنا بنحتاج الموازنة ما بين المشاركة مع الغير وفي نفس الوقت الاعتماد على النفس.

عيوب الرياضة الفردية

أما عن عيوب الرياضة الفردية فهي:

  1.  افتقاد روح المشاركة والتعاون مع الغير.
  2.  بيقل لدى الطفل الذكاء الاجتماعي وبينعزل أكتر عن مجتمعه

وهنا نقدر نعوضها بأنشطية اجتماعية تانية مختلفة تدمج الطفل مع مجتمعه وتعلمه مهارات التواصل المهمة.

باللإضافة إلى اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر لازم نوازن ما بين الرياضات الجماعية والرياضات الفردية نختار الأفضل للطفل ونقيم عيوب ومميزات كل رياضة ونحاول نتخلص من عيوب كل نوع بطريقة مناسبة.

ضمان أمان وصحة الطفل أثناء ممارسة الرياضة.

عشان تكون الرياضة لطفلك آمنة وبتضيف لصحته ويقدر يحصل على فوائد منها لازم تراعي بعض الأمور عشان تستفاد الإستفادة القصوى واللي منها :

  1.  اختار الرياضة  للأطفال حسب العمر، وكمان خلي بالك من بنيته الجسمية وإذا كانت مناسبة للرياضة أو لا.
  2.  لكل رياضة أدوات سلامة عشان لو لا قدر الله تعرض الطفل لضربة أو وقع ميتعرضش للأذى ويكون محمي متفرطش فيها ومتقللش من أهميتها.
  3. اختار المكان المناسب والآمن لممارسة الرياضة، واتأكد إن المكان في احتياطات السلامة كاملة.
  4. خلي وجبات طفلك صحية ومليئة بالعناصر الغذائية المهم والمناسبة عشان تعوض اللي الطفل بيفقده وتمده بالطاقة اللازمة.
  5. حدد يوم ووقت معين لطفلك عشان يلتزم بالرياضة وتلاقي فعلًا أثرها، وضيف جو المرح والمتعة للرياضة هيساعدك تخلي طفلك يلتزم.
  6. لو طفلك بيعاني من أي مرض راعي دا وأنت بتختار الرياضة، واتكلم مع طبيبه عن الرياضات المتاحة ليه.

متنساش تفحص طفلك بشكل دوري عشان تتأكد من سلامته، ولو ظهرت عليه أي أعراض غير طبيعية سارع للطبيب عشان يفحصه ويتأكد من سلامته وصحته.

طيب لو طفلي أظهر تميزه في رياضة معينة ايه اللي ممكن اعمله عشان استغل موهبته دي وأنميها؟

خيارات الاحتراف والمنافسة المناسبة لطفلك

خيارات الاحتراف والمنافسة المناسبة لطفلك

لما بنختار الرياضة المناسبة للأطفال حسب العمر هتكون متوافقة مع قدراته ونموه الجسدي وحبه ليه، هيظهر الطفل تميز فريد في اللعب وهنا بيجي دور الأب والأم في اكتشاف الموهبة وتنميتها بشكل سليم.

  1. ابدأ مع طفلك خليه يشارك في منافسات بسيطة ولو لقيته بيتفوق ويحقق نجاح ادعمه وقدم لك كل اللي يلزمه عشان يكمل نجاح بتميز.
  2. وفر مدرب كويس، ممكن تسجله في نادي وتابع مع المدرب.
  3. تابع المنافسات المحلية وخليه يشارك فيها وبعد ما تلاقي في تفوق على الجانب المحلي ابدأ وسع الدايرة بشكل أكبر ودور على منافسات إقليمية وبعدها منافسات عالمية يشارك فيها، اقرأ الشروط وتابع الأخبار أول بأول وسجل فيها لابنك.
  4. اتأكد من المنافسات والمسابقات دي مناسبة فعلًا لطفلك وإنه حابب يخوض التجربة ويشارك في منافسات ويحترف اللعب.
  5. قدم لطفلك كل أنواع الدعم واللي من أهمهم الدعم المعنوي وشجعه لإنه بيفرق معاه وكل كلمة وتصرف منك هينصع فارق معاه.
  6. لازم تراعي إنك وأنت بتغرس في الطفل روح التميز إنه مميز بلعبه البسيط حتى، وإنك فخور بيه وبمستواه، وإن الرياضة لعبة فيها الفوز والخسارة ولازم هيقع ويخسر والمهم يتعلم من خطأه ويدرب بشكل مستمر.
  7. علمه كمان التنافس الشريف وإنها لعبة ولازم يحافظ على نفسه وعلى اللي بيلعب معاهم وإنها لعبة ميأذيش فيها نفسه أو يأذي غيره.
  8. وازن بين ممارسة ابنك للرياضة وبين تعليمه وتفوقه في دراسته وإنه يقدر يتميز فيها كمان لو ساعدته ينظم وقته ويقسمه بشكل كويس عشان يضمن تحقيق النجاح والتوازن.

ومتنساش اختيار الرياضة حسب العمر هو أول طريق الاحتراف.

في النهاية

مقولة العقل السليم في الجسم السليم مقولة بنسمعها من زمان وبشكل متكرر، واحدة من أهم الطرق في المحافظة على العقل والجسم هي الرياضة، واكتساب الطفل للعادات الصحية من صغره سواء الأكل الصحي أو الرياضة للأطفال حسب العمر أمر هيستمر معاه لحد ما يكبر وبالتالي فايدته مش هتكون وهو بس صغير لكن كمان لما يكبر.

جرب تخلي ممارسة الرياضة نشاط بيشارك في أفراد الأسرة كلهم  ويتم اختيار الرياضة للأطفال حسب العمر وبالتالي هتقوي الأواصربين أفراد الأسرة، وفي نفس الوقت هتقضوا وقت ممتع كعائلة وتحافظوا على صحتكم، ويتغرس في الأطفال إن الرياضة هي عادة يومية مهمة.

ممارسة الرياضة للأطفال حسب العمر مش أمر ثانوي نقدر نهمله أو نتجاهله، بل هي أمر مهم نقدر نوظفه عشان نخلي حياة أطفالنا أكثر سعادة وصحة وأمان ونختار الرياضة للأطفال حسب العمر عشان منضرهمش.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • Rofayda
    أبريل 8, 2022 at 7:06 م

    انا بنت و عمري ١٦ سنة ونفسي العب كرة الطايرة ووالدي بيقول ان الألعاب الجماعية مينفعش تلعبها وانت كبير لازم تبدأها من وانت صغير دة غير أن عندي مشاكل في السمنة وفجأة اكتشفت ان دة خلاني معرفش أحقق حجات كتير كان نفسي اعملها زي كرة الطايرة. السؤال . لو خسيت هينفع العبها؟

Add a comment