7 مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات

مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 - 5 سنوات

 

مهارة الكتابة بتعد من أهم المهارات الأساسية اللي لازم نعلمها لأطفالنا قبل سن المدرسة؛ عشان يستعدوا لرحلة الدراسة، ولكن عشان نقدر نعلمهم المهارة دي بالطريقة الصحيحة لازم نتعلم الأول إزاي نأهلهم لتعلم الكتابة، ونعرف إيه المبادئ اللي المفروض نطبقها عشان نساعدهم يتقنوا المهارة دي.

في المقال دا هنتعرف على أهم مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات بالتفصيل ونعرف إزاي نطبقها؛ عشان نوصل بأطفالنا لمستوى متميز ونساعدهم على تطوير نفسهم.

متى أبدأ تعليم الطفل الكتابة؟

تعليم الطفل الكتابة بيبدأ من سن 3 سنوات ودا بناءً على آخر التجارب والأبحاث الموجودة؛ ففي السن دا بيكون الطفل عنده قابلية لتعلم مهارة الكتابة، وبيكون قادر على التحكم في القلم والإمساك بيه بالطريقة الصحيحة.

وبالتالي بيبقى من السهل إنه يتعلم المهارة دي، أما لو بدأنا معاه من سن أقل فبنلاحظ إن الطفل مش بيقدر يستوعب المطلوب منه، وممكن يشعر بالضغط ويرفض إنه يمسك القلم.

ملحوظة: كل طفل بيختلف عن التاني في قدراته، وبناءً عليه ممكن نلاقي طفل في سن 3 سنوات عنده قابلية للإمساك بالقلم والبدء في تعلم الكتابة، وطفل تاني مش قادر يعمل كدا، وبالتالي ما ينفعش نحكم على الطفل التاني بالفشل، لكن دورنا هنا إننا نبدأ معاه بالطريقة اللي تناسبه ونأهله إنه يتعلم أساسيات الكتابة، ومع الاستمرارية هنلاحظ تقدم كبير في مستواه.

طيب إزاي نأهل الطفل إنه يتعلم الكتابة؟ دا اللي هنتعرف عليه حالًا.

تأهيل الطفل لتعلم الكتابة

قبل ما نبدأ مع الطفل في أساسيات الكتابة لازم يكون في تأهيل مسبق؛ عشان نتجنب إنه يشعر بالصعوبة أو الرهبة في الكتابة، وهنا بييجي دور ولي الأمر.

من الواجب على ولي الأمر إنه يكون فاهم إزاي يؤهل طفله للكتابة، وإزاي يبدأ معاه بالطريقة اللي يستوعبها الطفل؛ عشان يقدر يوصل بطفله لمستوى كويس.

ومن أهم النصائح اللي هتساعده في تأهيل الطفل لتعلم الكتابة بنلاقي:

  • استخدام الألعاب التعليمية؛ ودا لإن دورها بيكون كبير في تشجيع الطفل على الكتابة
  • توفير عدة ألوان خشبية
  • تشجيع الطفل في كل مرة يستخدم فيها الأقلام
  • تعليم الطفل كيفية رسم الخطوط قبل تعليمه طريقة كتابة الأرقام والحروف
  • حث الطفل على الرسم وتلوين الأشكال المختلفة
  • مساعدته على الإمساك بالأقلام بطريقة صحيحة
  • اختيار أقلام مناسبة لحجم يد الطفل
  • تجنب الضغط عليه أو تعنيفه في حالة رفضه التدريب على الكتابة
  • التحلي بالصبر؛ لإن تعلم أي مهارة بيلزمه الاستمرارية والكثير من الوقت خصوصًا مع الأطفال

بالإضافة لكدا ففي كمان مجموعة من مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات اللي هنعرضها بالتفصيل في السطور الجاية.

مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات

مبادئ تعليم الكتابة للطفل كتيرة، وبنبدأ نطبقها مع الطفل خطوة بخطوة على عدة مراحل مختلفة؛ عشان نضمن إنه هيستوعب اللي بنعمله بدون ما يحس بضغط أو إن في حاجة صعبة عليه.

من الضروري أيضًا إن ولي الأمر يكون على دراية بيها وعارف الخطوات اللي هيتتبعها مع طفله؛ عشان يقدر يطبقها بنفسه ويحدد مدى تطور طفله مع الوقت.

إدراك المبادئ دي غير مقتصر على أولياء الأمور فقط؛ فبنلاقي إن القائمين على تعليم الطفل مهارات الكتابة في الحضانات ورياض الأطفال لازم يكون عندهم الخبرة الكافية في تطبيق مبادئ تعليم الكتابة للطفل بجانب بعض المهارات الأخرى اللي لازم تكون عندهم عشان نضمن لأطفالنا تعليم جيد يساعدهم على تطوير مهاراتهم باستمرار.

من الحاجات اللي لازم ولي الأمر والمدرسين يدركوها هي 7 مبادئ أساسية لتعليم الطفل مهارة الكتابة، وهم:

المبدأ الأول: اختيار المنهج المناسب للطفل

اختيار المنهج المناسب لعقلية الطفل هو اللبنة الأولى من لبنات مبادئ تعليم الكتابة للطفل؛ لإن المنهج هو الأساس اللي هيعتمد عليه الطفل من بداية تعلمه مهارة الكتابة وأساسياتها لحد ما يتقنها.

من الطبيعي إن اختيار منهج تعليم الطفل مهارة الكتابة بيكون صعب على ولي الأمر؛ نظرًا لخبرته المحدودة في المجال، وبالتالي يمكن هنا الاستعانة بمدرسين رياض الأطفال للاتفاق على منهج يناسب سن وعقلية ومهارات طفلك.

تطبيق المنهج دا بيتم على مجموعة من الخطوات بناءً على خطة مدروسة يمكن الاتفاق عليها أيضًا ووضعها بمساعدة مدرسين رياض الأطفال؛ عشان ولي الأمر يتأكد إن الخطة دي مناسبة فعلًا لقدرات الطفل.

المبدأ الثاني: التدريب على وضعية الجلوس الصحيحة

بعد اختيار منهج تعليم الكتابة للطفل والاتفاق عليه مع المدرس بيبدأ ولي الأمر في تطبيقه مع الطفل، ولكن قبل تطبيقه بيتم تهيئة الطفل للجلوس في الوضعية الصحيحة للكتابة؛ عشان يقدر يتحكم في القلم ويستخدمه بطريقة سلسة بدون ما يشعر بالصعوبة.

كمان الوضعية دي هتساعده يكون منتبه مع ولي الأمر ويسمع التعليمات وينفذها؛ لإنه في أي وضعية تانية ممكن يحس بخمول وكسل ويتهرب من التدريب على مهارة الكتابة.

هنا لازم نتأكد إن مكان جلوس الطفل مريح بالنسبة له؛ عشان نتجنب إنه يعاني من ألم في الرقبة أو الظهر بعد جلوسه في المكان دا لفترة.

المبدأ الثالث: وضعية الصفحة المناسبة للطفل

وضعية الصفحة المناسبة للطفل

بعض أولياء الأمور بيتجاهلوا المبدأ دا من مبادئ تعليم الكتابة للطفل رغم سهولة تطبيقه أثناء التدريب على الكتابة، فالكتابة بتفقد انسيابيتها بالنسبة للطفل وبنلاقي إن الطفل بيستغرق وقت طويل عشان ينجز.

الوضعية الصحيحة للكتابة بيكون فيها ساعد الطفل موازي لطول الكتاب، مع وجود ميل في الكتاب بالنسبة ليد الطفل أو السطح اللي بيكتب عليه؛ عشان يحس بالراحة في الكتابة.

وبالتالي لازم نحرص إن وضعية الصفحة اللي الطفل هيكتب فيها تكون مناسبة وموجودة بالشكل اللي يساعده على الإنجاز في الكتابة.

المبدأ الرابع: الترتيب الصحيح لرسم الحروف

الترتيب الصحيح لرسم الحروف

أفضل طريقة ممكن تستخدمها لتعليم طفلك الحروف بالشكل الصحيح ليها هي إنك تفهمهريقة رسم كل حرف لواحده بالخطوات بتاعته، يعني مثلا في حرف الألف هنقوله إننا بنرسمه من فوق لتحت وبعدين بنعمل الهمزة.

بعدها نوضح إزاي نرسم الهمزة بالزوايا بتاعتها لحد ما نوصل لشكلها المظبوط، ونكرر العملية دي لحد ما يعرف يرسم حرف الألف.

بعدها ننقل على الحرف اللي بعده وهكذا لحد ما نخلص كل الحروف ونتأكد إنه قادر يرسمها فعلا بالطريقة الصحيحة.

المبدأ الخامس: الاعتماد على السمع في تعليم الكتابة

الاعتماد على السمع يعد من أهم مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات، وبنلاحظ إنهم دايما في الحضانات والمدارس بيحفظوا الأطفال أناشيد الحروف والأرقام؛ لإنهم مدركين أهمية السماع في تعليم الكتابة.

التعود على سماع أصوات الحروف بيساعد الطفل إنه يربط بين شكل الحرف وصوته، وبالتالي بيقدر يفتكره بسهولة لما يسمع نطق الحرف، ومن هنا بيتضح أهمية الاعتماد على السمع في تعليم الكتابة.

المبدأ السادس: الاعتماد على أنشطة مختلفة في تعليم الكتابة

الاتجاه إلى استخدام الأنشطة التعليمية والألعاب متعددة الحواس في تعلم المهارات الأساسية في الكتابة بيساعد كتير على إتقانها في وقت أقل؛ لإن الإنسان بطبيعته بيألف أي حاجة فيها لعب، والأمر بيكون ممتع جدًا بالنسبة للأطفال، وبيتعلموا وهما بيلعبوا بدون ما يشعروا بأي ضغط عليهم.

كمان في مجموعة من الألعاب اللي ممكن نعملها قبل ما الطفل يكتب؛ عشان نساعده يقدر يمسك القلم ويكتب بالشكل الصحيح، ومن الألعاب دي بنلاقي:

  • لعبة العصا الخشبية

في اللعبة دي بنجيب علبة ونعمل فيها ثقوب نقدر ندخل فيها عصيان خشبية صغيرة، وبنلون العصيان دي بلون الثقب ونخلي الطفل يحاول يدخل كل عصاية في مكانها الصحيح، ونلاحظ حركات إيده ومدى مقدرته إنه يدخل كل قطعة في مكانها.

  • لعبة التقاط الحبات الصغيرة

هنا بنجيب مجموعة من الحبوب أو البذور ونبدأ نفردها. على سطح معين ونطلب من الطفل إنه يلتقط الحبوب دي باستخدام الـ 3 أصابع اللي ييستخدمهم في الكتابة، بس نحرص إن الحبوب تبقى قليلة عشان ما يحصلش ملل.

المبدأ السابع: تعليم ضبط حجم الخط وتناسق الحروف مع بعضها

في نهاية المطاف وبعد التأكد من تعلم الطفل المهارات الأساسية للكتابة بتأتي خطوة التحسين، وهنا بنعلم الطفل طريقة ضبط حجم الخطوط بحيث ما يبقاش في خط كبير وخط تاني صغير في نفس السطر.

كمان هنا بنحرص إنه يدرك أهمية تناسق الحروف مع بعضها وكتابتها ويتعود على النقطة دي؛ عشان مع الوقت يقدر يكتب بطريقة منسقة ومفهومة للقارئ.

وهنا نكون طبقنا مبادئ تعليم الكتابة للطفل من سن 3 – 5 سنوات بطريقة سليمة تساعد أطفالنا على إتقان الكتابة بسهولة.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

ماث شيت – Math Worksheet 2

ماث شيت – Math Worksheet 2 يحتوي  علي الارقام و الاعداد للاطفال في مرحلة الكي جي للتدريبات علي توصيل الارقام و كتابتها و المراجعة عليها

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet بيساعدك تدرب طفلك علي اسئلة اللي بيتعرض ليها اثناء التقديم لاي مدرسة لمرحلة الحضانة تدريبات اخري

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

mood_bad
  • لا توجد تقييمات/تعليقات.
  • اضف تعليق