تنمية مهارات الطفل عمر سنتين | 16 فكرة فعالة لتنمية مهارات طفلك

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين

الفترة الأولى في مرحلة الطفولة تعد فترة مهمة جدا في حياة الطفل؛ لإنه بيبدأ فيها يستكشف ويتعرف أكثر على العالم المحيط، وبيكون عنده قابلية لتعلم سلوكيات ومهارات جديدة من خلال الأحداث اللي بيمر بيها في يومه، فبيكون من السهل علينا كأولياء أمور إننا ننمي عنده العديد من المهارات المختلفة في الفترة دي.

لكننا بالطبع مش هنقدر ننمي مهارات الطفل قبل ما نتعرف على المهارات الموجودة بالظبط عنده، عشان كدا يهمنا نعرف المهارات دي الأول بالتفصيل، ودا اللي هنعمله في المقال دا.

هنتكلم في المقال عن طبيعة المرحلة والمهارات اللي بتكون موجودة عند أطفالنا، وكيفية تنمية مهارات الطفل عمر سنتين بوجه عام؛ عشان نساعدهم على النمو بشكل صحي، ونربي أطفال أسوياء قادرين على مواكبة التغيرات اللي حواليهم.

أنواع مهارات الطفل عمر سنتين

عمر السنتين في حياة الطفل بيتميز بحدوث مجموعة من التطورات الملحوظة في مهاراته المختلفة زي:

  • المهارات الحركية وقدرته على الحركة بشكل أسهل
  • المهارات اللغوية وزيادة عدد الكلمات المستخدمة
  • المهارات الاجتماعية
  • المهارات الحركية الدقيقة
  • المهارات العاطفية
  • مهارات التفكير

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين هو واجب كل ولي أمر ومربي، وبالتالي لازم يكون في توعية بالمهارات دي وخطة مدروسة لتنميتها؛ عشان نقدر نلاحظ تطورها عند أطفالنا، ونساعدهم على مواكبة التغيرات اللي حواليهم.

المهارات الحركية وكيفية تنميتها

في عمر السنتين بنلاحظ تطور واضح في مهارات الطفل الحركية فبيبدأ يصعد السلالم وينزل بس بيحتاج مساعدة حد معاه، وبيكون قادر يقف على أصابع أقدامه، وكمان ممكن يلعب بكرة القدم المناسبة لسنه ويجري أثناء اللعب لمسافات محدودة.

وعشان نعمل على تنمية مهارات الطفل عمر سنتين فممكن نساعده يمارس بعض الأنشطة زي:

مسابقات الجري البسيطة

المسابقات دايما بتشجع الأطفال على المشاركة والتحدي، ومن أبسط الأنشطة اللي ممكن نعملها في سبيل تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في الحركة هي إننا نعمل مسابقات جري بسيطة معاه ونشجعه إنك يتحرك أكثر عشان يكسب المسابقة، وبالتالي هنساعد في تقوية عضلاته وزيادة قدرته على الحركة بشكل أسهل.

ملحوظة: لازم المسافة اللي هيجريها الطفل تكون بسيطة؛ عشان ما يحصلش إجهاد أو ضرر له، ونتأكد إن المكان اللي بيجري فيه مستوي وآمن؛ عشان نتجنب أيضا حدوث أي أذى.

ألعاب الركوب

ألعاب الركوب زي الدراجات وغيرها بتساعد بشكل كبير في تحسين المهارات الحركية للطفل؛ لإنها بتمرن عضلات الساق على الحركة وبتزيد من قوتها، بالإضافة أيضًا إلى أنها مفيدة جدا لتمرين العقل وزيادة الوعي الحسي للطفل.

وبالتالي ألعاب الركوب المناسبة لعمر سنتين بتلعب دور كبير في تنمية مهارات الطفل عمر سنتين.

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في اللغة

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في اللغة

المهارات اللغوية عند الطفل عمر سنتين بتظهر في كونه قادر على تكرار الكلام اللي بيسمعه، ومدرك أسماء أعضاء الجسم فلما الأم تبدأ تذكر اسم العضو يقدر يشاور عليه، وبالإضافة لكدا بنلاقي إن نطقه للكلمات بدأ يتحسن، وبقى عارف يكون جملة من كلمتين وينطقها، وبنلاحظ إن البنات بيكون عندها تطور في المهارات اللغوية أسرع من الولاد.

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في اللغة بتتطلب مننا:

استخدام مصطلحات جديدة عند التحدث مع الطفل

استماع الطفل لمصطلحات جديدة باستمرار هيساعده يزود حصيلته اللغوية، وبالتالي هيكون في تطور ملحوظ في الهارات اللغوية عنده، عشان كدا لازم نحرص إننا نستخدم مصطلحات جديدة أثناء حديثنا مع الطفل ونركز على المصطلحات دي ونكررها لحد ما نتأكد إنه سمعها كويس وأدركها.

تسمية الأشياء أمامه وحثه على تكرارها

بنلاحظ إن الطفل في عمر السنتين بيكون قادر على تكرار المصطلحات اللي بيسمعها، وبالتالي ممكن نستغل النقطة دي بإننا نسمي الأشياء زي الألعاب والألوان وأسماء الحيوانات البسيطة مثلا ونحث الطفل على تكرارها تاني، ونكون حريصين إننا نشاور على الأشياء دي أثناء نطقها عشان نعزز عنده أيضا الحس الإدراكي.

حكاية القصص

الأطفال بطبعهم بيحبوا يسمعوا القصص والحكايات المختلفة، وأحيانا هما اللي بيطلبوا دا من ولي الأمر، فهي تعد وسيلة لتسليتهم وزيادة قدرتهم على التخيل، وحرصنا على حكاية القصص البسيطة قدر الإمكان هيساعد بشكل كبير في تنمية مهارات الطفل عمر سنتين وزيادة الحصيلة اللغوية.

ممكن هنا بعد انتهاء القصة نطرح عليه بعض الأسئلة ونخليه يجاوبها، وهنلاحظ إنه بدأ يستخدم ألفاظ من اللي سمعها أثناء الحكاية.

تنمية المهارات الحركية الدقيقة لطفل عمر سنتين

بعد مرور سنتين من عمر الطفل بيكون قادر إنه يمسك الأقلام بأصابعه ويلون ويرسم خطوط في اتجاهات مختلفة، وكمان بيقدر يخلع ملابسه ويلبسها ولكن بمساعدة أحد أفراد الأسرة.

من أهم الأنشطة والألعاب اللي بتساعد في تنمية مهارات الطفل عمر سنتين هي:

أنشطة الرسم والتلوين

الألوان الخشبية بتجذب انتباه الطفل وتشجعهم يستخدموها سواء في رسم الخطوط أو تلوين الأشكال المختلفة، وبنلاحظ إن قدرتهم على الإمساك بالأقلام بتتحسن مع التعود على استخدامها، وبالتالي نقدر نوفر للطفل مجموعة من الألوان وكتب التلوين؛ عشان نساعده يحسن المهارات اليدوية ويكون عنده تناسق بين حركة اليد والعين.

عجينة الصلصال

تشكيل عجينة الصلصال بيحتاج لحركات يدوية دقيقة باستخدام الأصابع فبيزود قدرة الطفل على آداء الحركات الدقيقة مع الوقت، وبيحسن المهارات اليدوية عنده بشكل كبير.

ملحوظة: لازم نراقب الطفل أو نكون معاه وقت لعبه بالصلصال عشان نتأكد إنه بيلعب بأمان؛ لإنه ممكن يجرب إنه يضعه في الفم أو يبلعه، ودا قد يسبب خطورة على صحته.

ألعاب البازل

ألعاب البازل وتحريك القطع تعد من أشهر الألعاب اللي بتساعد على تنمية المهارات الدقيقة عند الطفل، وبالتالي ممكن نستخدم ألعاب البازل السهلة والبسيطة في سبيل تنمية مهارات الطفل عمر سنتين.

رغم فوائد لعبة البازل وكونها لعبة مسلية بنلاقي إن بعض الأطفال بيرفضوا يلعبوا بيها وبيملوا من استخدامها؛ لإنها قد تكون صعبة بالنسبة لهم، ولكن نقدر نتغلب على النقطة دي بإننا نكافئ الطفل في كل مرة يلعب فيها بلعبة البازل ونشجعه إنه يكملها، ومع الوقت هنلاحظ تطور كبير في مهاراته الحركية الدقيقة.

تنمية المهارات الاجتماعية لطفل عمر سنتين

تطور الجانب الاجتماعي للطفل في عمر السنتين بيتضح في:

  • القدرة على تقليد كلام وأفعال الآخرين
  • زيادة قدرته على التخيل
  • تفضيل التواجد مع الأطفال عن التواجد بمفرده

وبنلاقي إن تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في الجانب دا ممكن تحصل بسهولة عن طريق:

ألعاب التخيل

ألعاب التخيل زي لعبة الأدوار، وألعاب العرائس وغيرها بتلعب دور كبير في تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في الجانب الاجتماعي؛ لإنها بتعطي له مساحة كبيرة إنه يعبر عن تفكيره ويمثل الحاجات اللي بيتخيلها قدام أصحابه أو أفراد عيلته، وبالتالي حرصنا على مشاركة أطفالنا في الألعاب التخيلية هيعمل طفرة كبيرة في مهاراتهم الاجتماعية.

تشجيع الطفل على طرح الأسئلة

بعض الأطفال بيكون عندهم خوف من طرح الأسئلة أو بيفضلوا إنهم يكونوا ساكتين، لكن دا بيأثر بالسلب على مهاراتهم الاجتماعية، وبالتالي عشان ننمي مهارات الطفل الاجتماعية لازم نشجعه على طرح الأسئلة وننصت للأسئلة دي جيدا ونحاول نجاوب عليها بالطريقة اللي يفهمها ونعطي له مساحة تاني لطرح أسئلة أخرى.

المهارات العاطفية وكيفية تنميتها

تنمية مهارات الطفل العاطفية في عمر سنتين

توجد العديد من العلامات اللي بتوضح تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في الجانب العاطفي، فبنلاحظ إن الطفل في السن دا بيبدأ يتعلم إزاي يعبر عن اللي جواه ولكن نظرا لصعوبة الأمر فأحيانا بيلجأ إلى نوبات الغضب اللي بيصحبها صراخ وسقوط على الأرض؛ لإنه بيعتبرها أنسب طريقة يقدر من خلالها يظهر بيها مشاعره.

دورنا هنا كأولياء أمور ومربين إننا نعلم الطفل يطور من مهاراته العاطفية، ودا عن طريق:

التعاطف مع الطفل

تعاطفنا مع أطفالنا هيساعدهم يعبروا دائما عن مشاعرهم لنا؛ لإنهم عارفين إننا هناخدها في اعتبارنا، لكن إذا أبدينا عدم اهتمامنا بمشاعرهم دي فطبيعي إنهم هيفضلوا عدم التصريح عن مشاعرهم للي حواليهم، ودا هيأثر عليهم بالسلب فيما بعد.

كمان التعاطف مع الطفل هيعلمه ضرورة إظهار تعاطفه مع اللي حواليه،وهيرفع من مستوى الذكاء العاطفي عنده.

مدح الطفل باستمرار على أفعاله الصحيحة

مدح الطفل على الحاجات الصحيحة اللي بيعملها في يومه بيزود ثقته في نفسه وبيخليه مبسوط وهو بيعمل المهام المطلوبة منه، وبيشجعه كمان إنه يمدح الآخرين ويعبر عن تقديره لأفعالهم، وبالطريقة دي هنلاحظ تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في الجانب العاطفي.

تشجيعه على التعبير عن مشاعره

تشجيع الطفل على التعبير عن مشاعره بيساعده يكون طفل مستقر نفسيًا؛ لإن كبت المشاعر بداخله بيؤدي إلى عديد من المشاكل اللي ممكن يعاني منها مع الوقت، وعلاج المشاكل دي مش بيكون سهل.

وبالتالي لازم ولي الأمر يحرص إنه يسأل الطفل عن شعوره ويشجعه يعبر عن الشعور دا باستمرار بدون خوف أو خجل من الآخرين؛ عشان يكون طفل سوي قادر على فهم مشاعره والتعبير عنها بسهولة، وقادر أيضا على فهم مشاعر الآخرين وتقديرها.

تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في التفكير

بنلاحظ إن الطفل في عمر السنتين بيكون قادر على تصنيف الأشكال والألوان المختلفة، وفهم التعليمات البسيطة وتنفيذها، وكمان قدرته على التخيل بتكون أكبر.

تنمية مهارات التفكير عند الطفل لا تقل أهمية عن باقي المهارات اللي تم ذكرها، ومن الحاجات اللي بتساعدنا ننمي المهارات دي:

ألعاب التصنيف

تصنيف الأشياء تبعا لألوانها أو أحجامها أو غيرهما بيحسن الإدراك البصري للطفل والذاكرة، وبيطور مهارات التفكير عنده بشكل كبير، وبالتالي لو استخدمنا ألعاب التصنيف كوسيلة لتنمية مهارات التفكير عند الطفل هنلاحظ تطور المهارات دي عند الطفل بوضوح.

ألعاب المكعبات

ألعاب المكعبات تعد من أشهر الألعاب اللي بيستخدمها الأطفال، وبنلاحظ إنها بتلعب دور واضح في تنمية مهارات الطفل عمر سنتين في التفكير؛ لإن الطفل في كل مرة بيستخدمها بيبدأ يفكر إزاي يضع المكعب في مكانه الصحيح عشان يكون شكل معين، وبالتالي فهي بتساعده على التفكير بطريقة مختلفة باستمرار.

طرح الأسئلة بدلا من الإجابة على أسئلة طفلك

طرح الأسئلة المفتوحة على الطفل وسماع إجاباته عنها باهتمام بيساعد في تنمية مهارات الطفل عمر السنتين وبيحسن من إدراكه، وبالتالي فبدلًا من الإجابة على أسئلته ممكن نطرح إحنا عليه أسئلة بسيطة وسهلة ونلاحظ طريقة تفكيره فيها، والطريقة دي هتتحسن بشكل كبير مع الوقت.

أهم أسباب تأخر نمو الطفل عمر سنتين

أهم أسباب تأخر نمو الطفل عمر سنتين

بعض الأطفال عمر سنتين بيعانوا من تأخر النمو، ودا بيرجع لعدة أسباب أهمها:

إهمال التغذية الجيدة للطفل

عدم الاهتمام بالتغذية الجيدة للطفل عمر سنتين بيؤثر بالسلب على معدل نموه، وبالتالي ممكن يسبب تأخر في النمو مقارنة بباقي الأطفال اللي في نفس العمر، وهنا بييجي دور الأم في حصول الطفل على تغذية سليمة تساعده على النمو بشكل صحي.

الولادة المبكرة

موعد ولادة الطفل أيضا بيؤثر على معدل نمو الطفل، فبنلاحظ إن الولادة المبكرة بتزيد من احتمالية حدوث مشاكل في نمو الطفل وتأخر الكلام وغيرهما، لكن حدوث ذلك غير مؤكد.

خلل هرموني

كل هرمون موجود بالجسم بيكون له نسبة معينة لو زاد أو قل عنها بتحصل مشاكل بالجسم، وبنلاحظ إن نقص هرمون النمو أو قصور الغدة الدرقية اللي بينتج عنه ضعف إنتاج الهرمون المسئول عن تعزيز النمو الطبيعي بيسببوا تأخر في نمو الطفل عمر سنتين.

وجود مشكلة وراثية

بعض الأطفال بيتولدوا بمشاكل وراثية بتكون هي السبب وراء تأخر النمو عندهم زي متلازمة داون، والتدخل المبكر بالعلاج في الحالة دي بيساعد إلى حد ما في تحسن حالة الطفل.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

ماث شيت – Math Worksheet 2

ماث شيت – Math Worksheet 2 يحتوي  علي الارقام و الاعداد للاطفال في مرحلة الكي جي للتدريبات علي توصيل الارقام و كتابتها و المراجعة عليها

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet بيساعدك تدرب طفلك علي اسئلة اللي بيتعرض ليها اثناء التقديم لاي مدرسة لمرحلة الحضانة تدريبات اخري

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

mood_bad
  • لا توجد تقييمات/تعليقات.
  • اضف تعليق