برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية (MYP) IB

برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية

 

السفر لأكثر من دولة حول العالم بسبب طبيعة شغل ولي الأمر أو غيرها من الأسباب بيحتم نقل الطالب من مدرسة لأخرى، وفي كل مرة الطالب مش بيلحق يتكيف مع الوضع الجديد للدراسة وبيواجه صعوبة في التعلم في بداية التحاقه بالمدرسة.

عشان كده تم تصميم نظام تعليمي موحد على مستوى العالم هدفه يساعد الطلبة دي على استكمال دراستهم بدون ما يكون في صعوبة، والنظام دا هو نظام البكالوريا الدولية.

النظام بيختلف تمامًا عن الأنظمة التعليمية الأخرى؛ لإنه بيسعى إلى نشر بعض أفكار السلام وتكوين عقلية دولية تساعد الطالب على فهم التطورات اللي بتحصل حواليه ويتكيف معاها، ودا بيتم خلال 4 برامج دراسية أهمهم برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية (MYP).

في المقال دا هناخد جولة مع برامج البكالوريا الدولية ونتعرف أكثر على برنامج السنوات المتوسطة (MYP) وأهميته.

ما هي برامج البكالوريا الدولية IB

برامج البكالوريا الدولية

رمز IB هو اختصار لـ International Baccalaureate ودا اسم منظمة غير ربحية تم إنشاؤها في سويسرا، والمنظمة دي بتدعو إلى اكتساب التعليم من منظور عالمي، بمعنى إن الطالب يكون واعي باللي بيحصل حواليه في البلاد الثانية ويفهم إن جزء صغير من العالم دا بيأثر فيه وبيتأثر به.

كمان المنظمة بتهتم إن الطالب يكون متطلع على ثقافات الشعوب المختلفة، ويعرف عاداتهم وتقاليدهم ويتقبلها؛ عشان لما يسافر خارج مصر يقدر يتكيف مع العادات دي بدون ما تواجهه مشاكل في فهم العالم اللي حواليه.

وبالفعل تم إنشاء مدارس بتطبق النظام دا في أكثر من 100 دولة حول العالم، ومصر من الدول دي.

البكالوريا الدولية مقسمة إلى 4 برامج مختلفة، والبرامج دي بيتم تطبيقها على الطلبة بداية من عمر 3 سنوات، وبتستمر معاه لحد ما يحصل على شهادة البكالوريا الدولية والبرامج دي هي:

برنامج الـ PYP (Primary years programme)

البرنامج بيبدأ من عمر 3 سنوات، والمناهج مصممة للإجابة على الأسئلة اللي دايما الطفل بيسألها زي هوا مين بالظبط ،وبيعمل إيه في العالم .. إلخ.

الطالب بيدرس في المرحلة دي مواد أساسية زي الرياضيات والعلوم واللغة وغيرهم، وكل درس من المواد دي بيكون هدفه تعزيز صفة معينة عند الطفل، والإجابة على أسئلته.

برنامج MYP (Middle years programme)

البرنامج الثاني هو برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية، وبيبدأ من سن 11 إلى 16 سنة.

في البرنامج دا الطالب بيفهم نفسه كويس، وبيعرف هوا بيمثل إيه بالنسبة للعالم.

برنامج DP (Diploma programme)

برنامج الـ DP بيبدأ بعد انتهاء برنامج السنوات المتوسطة (MYP) وهدفه هو تأهيل الطالب لمرحلة التعليم الجامعي، ودا بيساعده على فهم نظام الدراسة في الجامعة، وبالتالي بيكون من السهل إنه يتفوق فيها.

برنامج وظيفي ومهني مرتبط بالمجال (Career related Programme)

البرنامج الوظيفي هو آخر برنامج في الدبلومة الأمريكية، والطالب بيدخله عشان يأهل نفسه للشغل، ويكون قادر يكتب سيرة ذاتية تساعده يتقبل في الوظائف.

من أهم البرامج التعليمية اللي بتتقدم في النظام ده هو برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية، وهنتعرف حالًا على أهميته.

أهمية برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية (MYP)

برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية (MYP) عبارة عن مرحلة تحضيرية لدراسة البكالوريا والحصول على الشهادة المعتمدة، وبالتالي بيكون مهم لإعداد الطلبة للمرحلة الأخيرة من الدراسة في النظام دا.

البرنامج بيهتم بتزويد الطلبة بتجربة ربط التعليم بالعالم الحقيقي، فبيبدأ الطالب هنا يفهم نفسه كويس في إطار عالمي ويكون عنده عقلية عالمية واعية يقدر من خلالها يتقبل الثقافات المختلفة حواليه، وبالتالي بيقدر يكون ناقد ومتأمل، وبيكتسب رؤية مختلفة عن جوانب العالم.

المدرسة هي المسئولة عن تنظيم برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية، والمدرس مش بيكون مقيد بمناهج أو كتب معينة فبيسعى لتدريس أهم الموضوعات وتطبيق أهداف النظام على المواد المفضلة للطالب واللي ممكن تفيد الطالب دراسيا خلال السنوات الدراسية المقبلة، واللي هتفيده أكيد على المستوى الشخصي.

كمان النظام بيحرص على استخدام أحدث التقنيات التعليمية وتطبيقها في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية، وبالتالي البرنامج بيكون كافي جدا لتأهيل الطالب لمرحلة الـ DP.

مواد برنامج السنوات المتوسطة (MYP)

مواد برنامج السنوات المتوسطة (MYP)

الطالب في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية بيدرس مواد تأهيلية للدبلومة، ولكن المدرس مش بيكون مقيد بكتب زي ما وضحنا عشان الطالب يحصل على أقصى استفادة خلال دراسته للبرنامج دا.

المواد بيتم تدريسها تبعًا لإطار معين بحيث يكون كل درس من أي مادة بيأكد على صفة ما أو بيعزز مبدأ معين عند الطالب، وبيتم الربط بين المواد وبعضها قدر الإمكان.

المواد اللي بيدرسها الطالب في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية بيختارها من 8 مجموعات أساسية، بمعنى إنه مثلا في مجموعة العلوم هيختار يدرس مادة الكيمياء او الفيزياء أو الأحياء وهكذا، والمجموعات دي هي:

  • الرياضيات
  • العلوم
  • الأدب
  • اللغة
  • الإنسانيات
  • أفراد ومجتمعات
  • تصميم
  • فنون

الطالب بيختار مادة واحدة من كل مجموعة وبيبدأ يدرس المواد دي في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية لمدة 5 سنوات، المدرسة بتكون حريصة على ربط كل المواد ببعضها.

نظام التقييم في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية

بالطبع بيختلف نظام التقييم في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية عن التقييم في الأنظمة التعليمية المختلفة، فبنلاقي إن المدرسة بتقيم الطالب بأرقام معينة من 1 إلى 7، وكل رقم بيكون له دلالة متفق عليها داخل المدرسة.

التقييم بيكون كالتالي:

  • رقم 1: يشير إلى مستوى ضعيف جدا

  • رقم 2: مستوى الطالب بيكون ضعيف

  • رقم 3: المستوى اتحسن ووصل إلى متوسط

  • رقم 4: الطالب مستواه مقبول لكنه لا زال محتاج تحسين

  • رقم 5: المستوى جيد

  • رقم 6: مستوى الطالب جيد جدًا

  • رقم 7: الطالب مستواه ممتاز

التقييمات دي بتكون مسجلة داخل ملف الطالب في المدرسة؛ عشان يقدروا يتطلعوا عليها في أي وقت ويعرفوا مدى تحسن مستوى الطالب خلال فترة دراسية معينة، وكمان بتكون مهمة لأولياء الأمور عشان يتعرفوا على المستوى الفعلى لأولادهم في المدرسة.

أهم النصائح للتفوق في برنامج السنوات المتوسطة (MYP)

أهم النصائح للتفوق في برنامج السنوات المتوسطة (MYP)

تفوق الطالب في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية بيضمن له فهم برنامج الدبلومة DP بشكل كويس، ومن ثم هيقدر يتفوق فيها ويحصل على الشهادة النهائية.

من أهم النصائح اللي هتساعده على التفوق في البرنامج دا:

تجنب تراكم مذاكرة المواد الدراسية

مذاكرة مواد برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية لازم تتم بطريقة منظمة تبعًا لجدول الطالب؛ لإن تراكم المذاكرة على الطالب هيسبب له ضغط نفسي، ومش هيكون قادر يخلص كل المواد المطلوبة قبل الإمتحان، وبالتالي هيضطر للحفظ ومش هيحقق استفادة عالية من دراسته دي.

عشان كده لازم الطالب يبدأ مذاكرة مع بداية العام الدراسي ويحرص على عدم تراكم المذاكرة عليه عشان يقدر يستفيد كويس من نظام البكالوريا الدولية.

التركيز الدائم أثناء الشرح

تركيز الطالب أثناء الشرح بيساعده على فهم الدروس بشكل جيد ومعرفة المخزى منها، وبالتالي النقطة دي بتسهل عليه مذاكرة المادة والحصول على تقييم عالي في امتحاناتها.

الإكثار من حل التمارين

التدريب على أنواع الأسئلة المختلفة وطريقتها بيزود فرصة الحصول على تقييم مرتفع في المادة، وبيزود كمان ثقة الطالب في نفسه، وبالتالي لازم يتدرب بشكل منتظم على الأسئلة ويحل تمارين كل درس بعد مذاكرته عشان يقدر يتفوق في برنامج السنوات المتوسطة في البكالوريا الدولية.

تخصيص وقت كافي لمذاكرة المادة قبل الامتحان

مذاكرة مواد برنامج السنوات المتوسطة في البكالوريا الدولية في وقت قليل قبل الامتحان بيقلل معدل استيعاب الطالب للمواد دي، والاستفادة هتقل كتير نتيجة إنه في الغالب مش هيقدر يخلصها، وبالتالي هتبقى فرصة حصوله على تقييم عالي قليلة، عشان كده لازم يعمل جدول مذاكرة قبل الامتحان يرتب فيه المواد على حسب أولويتها ومواعيد امتحاناتها ويسيب وقت كبير للمذاكرة قبل كل مادة.

الاستعداد النفسي للامتحانات

توتر الطالب وقلقه قبل امتحانات برنامج السنوات المتوسطة في البكالوريا الدولية ممكن يضيع منه فرصة التفوق فيها، وبالتالي هيزود عنده الشعور السلبي ناحية نظام البكالوريا ومش هيقدر يستعد لبرنامج الدبلومة، وبالتالي استعداد الطالب النفسي لدخول الامتحانات بيكون مهم جدا عشان يقدر يركز في الأسئلة أثناء الامتحان ويحلها بشكل كويس، ومنها يحصل على تقييم مرتفع من المدرسة.

ممارسة الرياضة

تخصيص وقت لممارسة الرياضة بشكل يومي هو شيء مهم جدًا بالنسبة لجميع الطلبة ولطلبة برنامج السنوات المتوسطة في البكالوريا الدولية بشكل خاص؛ لإنها بتساعدهم على تجديد ونشاطهم وحيويتهم وبتخلي أذهانهم صافية، وبالتالي هيقدروا يبدءوا مذاكرة بنشاط وبدون ملل.

هل يمكن التحويل لبرنامج السنوات المتوسطة (MYP) من مدارس أخرى

نظام البكالوريا الدولية تم تصميمه خصيصًا للطلبة اللي بيكونوا مضطرين للتحويل من مدرسة للثانية أثناء فترة الدراسة، وبالتالي فالتحويل من مدرسة لأخرى مش بيكون صعب؛ لإن النظام التعليمي اللي بيتم تطبيقه حول العالم في المدارس دي بيكون موحد.

وفي الحالة دي لازم يكون في اتصال مباشر بين ولي الأمر والمدرسة اللي هيتم التقديم للطالب عشان يعرف أوراق وإجراءات التحويل.

الاستعداد لبرنامج الدبلومة (DP)

استعداد الطالب لبرنامج الدبلومة بيبدأ من برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا للدولية بشكل أساسي، والمدرسة بتكون حريصة جدًا على النقطة دي بتدريس مواد تأهيلية تزود إدراك الطالب للمفاهيم والثقافات المختلفة، وتساعده على اكتساب رؤية جديدة عن العالم.

أنسب طريقة للاستعداد إلى برنامج الدبلومة هي تعامل الطالب مع برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية كبرنامج فيصلي في حياته يحتاج إلى بذل المجهود في التركيز والمذاكرة المستمرة والتمرين على الامتحانات السابقة؛ عشان ير يوصل لمستوى دراسي مرتفع قبل دخوله برنامج الدبلومة.

الخلاصة

نظام البكالوريا الدولية هو نظام تعليمي موحد على مستوى العالم هدفه تعزيز فكرة السلام وزيادة وعي الطالب حول الثقافات والعادات المختلفة وتقبلها.

النظام بيتم تطبيقه في أكثر من 100 دولة من خلال 4 برامج تعليمية شاملة أهمهم برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية، ومن خلال البرنامج دا الطالب بيقدر يفهم نفسه في إطار عالمي ويعرف هو بيمثل إيه بالنسبة للعالم اللي حواليه.

برنامج السنوات المتوسطة (MYP) بيعد برنامج تأهيلي سابق لبرنامج الدبلومة بيسهل على الطالب فهم البرنامج بشكل كويس والحصول على تقييم مرتفع، وبيتطلب المذاكرة باستمرار للمواد الدراسية عشان الطالب يقدر يتفوق.

من أهم النقط اللي بتساعد الطالب على التفوق في برنامج السنوات المتوسطة للبكالوريا الدولية هي الحرص على التركيز أثناء شرح المدرس وفهم الدروس، والتدريب على حل تمارين مختلفة أثناء الدراسة، وترك وقت كافي لمذاكرة المادة قبل الامتحان.

كمان لازم الطالب يستعد نفسيا للامتحانات ويبعد قدر الإمكان عن القلق والتوتر عشان يقدر يحل كويس ويحصل على تقييم مرتفع.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

ماث شيت – Math Worksheet 2

ماث شيت – Math Worksheet 2 يحتوي  علي الارقام و الاعداد للاطفال في مرحلة الكي جي للتدريبات علي توصيل الارقام و كتابتها و المراجعة عليها

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet بيساعدك تدرب طفلك علي اسئلة اللي بيتعرض ليها اثناء التقديم لاي مدرسة لمرحلة الحضانة تدريبات اخري

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

mood_bad
  • لا توجد تقييمات/تعليقات.
  • اضف تعليق