مصاريف المدارس الفرنسية في مصر لعام 2021 – 2022

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر

 

بتتميز مصر بوجود عدد كبير من الأنظمة التعليمية؛ ودا ليتيح للطلبة فرصة التعرف على المناهج والثقافات المختلفة اللي بره مصر، وكمان بعد دراستهم في الأنظمة دي بيحصلوا على شهادة معتمدة تؤهلهم للدراسة في أكبر الجامعات في الخارج، ومن أكثر الأنظمة التعليمية المميزة هو نظام التعليم الفرنسي.

المدارس الفرنسية في مصر بتطبق نظام تعليمي مميز هدفه تكوين شخصية مؤثرة في المجتمع، وقادرة على مواجهة التحديات المختلفة، والمدارس بتحصل على مصاريف سنوية مقابل تطبيق النظام دا.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر بتزيد كتير عن مصاريف المدارس الرسمية؛ ودا لإنها بتقدم خدمات تعليمية ومميزات أكثر للطلبة.

في المقال دا هنقرب من المدارس الفرنسية أكثر وهنعرف أهم المميزات والعيوب الموجودة فيها، ونعرض أشهر المدارس وأسعارها.

نظام التعليم في المدارس الفرنسية في مصر

المدارس الفرنسية في مصر هي مدارس دولية هدفها تدريس مناهج فرنسية حديثة مناسبة لقدرات الطالب، والمناهج دي بتركز على تكوين الوعي، وزيادة ثقافة الطالب، والإطلاع على الثقافات المختلفة من منظور تعليمي.

المدارس بتقدم شهادة البكالوريا الفرنسية، والشهادة دي بتمكن الطالب من الالتحاق بالجامعات والمعاهد الفرنسية المختلفة، واستكمال الدراسة في فرنسا.

المدارس الفرنسية مش مدارس مجانية؛ هي بتقدم خدماتها مقابل رسوم سنوية زي باقي المدارس الانترناشونال.

بنلاحظ إن مصاريف المدارس الفرنسية في مصر بترتفع عن مصاريف المدارس الرسمية وباقي المدارس الانترناشونال، ودا يعتبر ضمن الأسباب الرئيسية وراء قلة عدد الطلبة المسجلين في المدارس الفرنسية مقارنة بالمدارس الأخرى.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر لمرحلة KG

مرحلة رياض الأطفال هي مرحلة فارقة في حياة الطفل؛ لإنها بتشكل وعيه، وبيتعرف من خلالها على الظواهر اللي بيدور حوله، وإزاي يتعامل معاها.

في المدارس الفرنسية بنلاقي إن المدرسة بتحرص على تقديم أفضل نموذج تعليمي للأطفال في المرحلة دي، فبتركز على الأنشطة المناسبة لسن الطفل واللي منها بتحسن إدراكه وفهمه للي حواليه.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر بالطبع بتختلف من مدرسة للثانية زي باقي المدارس الانترناشونال، فبنلاقي إن متوسط المصاريف بتبدأ من حوالي 100.000 جنيه مصري، إلى جانب المصاريف الإضافية اللي بتطلبها المدرسة خلال فترة الدراسة.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر للمرحلة الابتدائية

المرحلة الابتدائية في المدارس الفرنسية بتكون رحلة ممتعة للطلبة؛ ودا لإنها بتركز على تطويرهم وتنمية مهاراتهم بشكل مستمر من خلال ممارسة الأنشطة المختلفة.

كمان المدارس دي بتراعي فرق المستويات بين الطلبة، وبتهتم بكل طالب موجود فيها، وبتساعده يحقق حلمه ويكون عنصر مؤثر في المجتمع.

أما عن مصاريف المدارس الفرنسية في مصر في المرحلة دي فبنلاقي إن متوسط المصاريف المطلوبة بتتراوح بين 104.000 – 117.000 جنيه مصري بالإضافة إلى بعض الرسوم الأخرى.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر للمرحلة الإعدادية

المرحلة الإعدادية تعتبر مرحلة انتقالية في حياة الطالب، لإنها بتفصل بين مرحلتين مختلفتين، والطالب بعدها بيتنقل للمرحلة الثانوية ويصبح شخص مسئوول عن اختياراته اللي هتحدد مجال دراسته الجامعية.

المدرسة الفرنسية بتأهل الطالب كويس جدا للمرحلة الثانوية، وكمان بتهتم بمشاركته الفعالة أثناء اليوم الدراسي؛ عشان تتعرف على قدراته وتعرف إيه اللي بيميزه.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر في المرحلة الإعدادية بتتراوح بين 118.000 – 120.000 جنيه مصري في العديد من المدارس.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر للمرحلة الثانوية

المرحلة الثانوية في المدارس الفرنسية تعادل الثانوية العامة في نظام التعليم المصري، وبعدها الطالب بيحصل على شهادة البكالوريا الفرنسية اللي بتأهله للالتحاق بالجامعات المصرية، وجامعات ومعاهد فرنسا.

الطالب بيخضع لكتير من الامتحانات التقييمية في المرحلة الثانوية، والاختبارات دي بتساعد الطالب على تحديد مستواه، وبيعرف من خلالها مواطن القصور عنده، ويبدأ يركز عليها عشان يحصل على درجات مرتفعة في الامتحانات النهائية.

مصاريف المدارس الفرنسية في مصر في المرحلة الثانوية بتكون مرتفع إلى حد ما؛ ودا لإن المدرسة بتبذل جهد كبير مع الطالب في المرحلة دي عشان يقدر يتفوق فيها ويدخل الجامعة اللي حابب يكمل دراسته فيها.

بنلاقي إن مصاريف المدارس الفرنسية في مصر بتتخطى 120.000 جنيه مصري، وبعض أولياء الأمور بيشوفوا إن دا رقم كبير وغير مناسب لقدرتهم المادية، فبيختاروا لأولادهم مدارس انترناشونال تانية لكن بمصاريف أقل.

قائمة بالمدارس الفرنسية في مصر

أشهر المدارس الفرنسية في مصر

مع نجاح نظام التعليم الفرنسي في مصر بدأ يكون في توسع في المدارس اللي بتطبق النظام دا؛ عشان الطالب يقدر يحصل على فرصة تعليم مميزة، ومن أشهر المدارس الفرنسية في مصر:

مدرسة ليسيه الفرنسية بالقاهرة

مدرسة ليسيه الفرنسية -المدرسة الفرنسية الدولية- تعد من أقدم المدارس الفرنسية في مصر، بتديرها وكالة التعليم الفرنسية بالخارج.
المدرسة بتشمل جميع التخصصات، وبتقدم خدماتها للطلبة المصريين والفرنسيين لكن بيكون في أولوية أعلى للفرنسيين.

مصاريف مدرسة ليسيه الفرنسية بتكون حوالي 118.500 في المرحلة الإعدادية، أما في المرحلة الثانوية فبتصل إلى 138.000 جنيه مصري.

عنوان المدرسة: المعادي – القاهرة
طريقة التواصل: 0227260900

مدرسة كونكورديا الفرنسية الدولية

تنضم المدرسة أيضًا لوكالة التعليم الفرنسي في الخارج تشمل جميع المراحل الدراسية، وتمنح لخريجيها شهادة البكالوريا الفرنسية BAC.

مصاريف مدارس كونكورديا بتبدأ من 103.000 جنيه مصري لمرحلة رياض الأطفال، وتقدر توصل للمدرسة عن طريق:

العنوان: حي البنفسج – المنطقة الأولى
أرقام الإدارة: 01000084844 – 0229200107

مدرسة ليسيه بالزاك الدولية

مدرسة ليسيه بالزاك بتضم عدد كبير من المدرسين الخبراء اللي بيكونوا حاصلين على شهادة التدريس من الجامعة الفرنسية بالإضافة إلى شهادات أخرى، وبتحرص على تقديم منهج تعليمي راقي للجنسيات المختلفة.

المدرسة بتتميز كمان باهتمامها باللغة العربية وحرصها على إتقان الطالب للغة، وبنلاقي إن مصاريفها بتبدأ من ما يقارب من 63.000 جنيه مصري لمرحلة رياض الأطفال.

عنوان المدرسة: شارع التسعين – التجمع الخامس – القاهرة الجديدة

للتواصل مع الإدارة: 0225379358

مدارس القرية الذكية Smart village

مدارس القرية الذكية بتهتم بتطبيق نظام التعليم الفرنسي على أكمل وجه؛ فبتركز على زرع القيم السامية في الطلبة وتنمية مهاراتهم باستمرار، ومصاريف المدرسة بتبدأ من حوالي 101.000 لمرحلة رياض الأطفال.

عنوان المدرسة: طريق القاهرة إسكندرية الصحراوي – الجيزة
للتواصل مع الإدارة: 0235370135

مدرسة ليسيه نفرتاري

مدرسة ليسيه نفرتاي الدولية بتشتهر بتقديم تعليم عالي الجودة؛ فهي بتقدم أكثر من نظام تعليمي متميز، وبناءً عليه بتمنح شهادات مختلفة للطلبة زي شهادة البكالوريا الفرنسية، والشهادة البريطانية، وشهادة الثانوية العامة وغيرهم.

المصاريف اللي بتطلبها المدرسة بتكون 60.000 جنيه مصري لمرحلة رياض الأطفال، وبتصل إلى حوالي 87.500 جنيه في المرحلة الابتدائية.

مصاريف المدرسة بتزيد مع التطور في المراحل الدراسية، فبالنسبة للمرحلة الاعدادية بتصل المصاريف إلى 93.000 جنيه، أما في المرحلة الأخيرة بتكون حوالي 109.000 جنيه مصري.

عنوان المدرسة: طريق مصر الإسماعيلية الصحراوي – القاهرة
للتواصل مع الإدارة: 0226562522 – 01066682298

مدرسة القلب المقدس

مدرسة القلب المقدس هي مدرسة فرنسية معتمدة من وزارة التعليم الفرنسي ووزارة التربية والتعليم المصرية ومقرها القاهرة، وبتضم بنات فقط.

مصاريف المدرسة بتبدأ من حوالي 12.000 جنيه مصري لمرحلة رياض الأطفال، ودي تعتبر من أرخص المصاريف الموجودة في المدارس الانترناشونال في مصر.

عنوان المدرسة: شارع رمسيس الظاهر – غمرة – القاهرة
للتواصل مع الإدارة: 0224453534 – 01227878523

مميزات المدارس الفرنسية في مصر

مميزات المدارس الفرنسية في مصر

المدارس الفرنسية في مصر بتقدم نظام تعليمي فريد من نوعه بيهتم بشكل كبير بشخصية الطالب ومهاراته، وبيركز دائمًا على تطويرهم، بالإضافة إلى إنه بيوفر للطالب المصري مناهج حديثة معتمدة بدون ما يكون في اضطرار للسفر، كمان من أهم مميزات نظام التعليم الفرنسي اللي مش بتكون موجودة في باقي الأنظمة الأخرى:

تقديم شهادة البكالوريا الفرنسية

شهادة البكالوريا الفرنسية هي شهادة معتمدة من وزارة التربية والتعليم المصرية ووزارة التعليم الفرنسية، وبتكون بمثابة شهادة الثانوية العامة في المدارس الرسمية.

الشهادة دي بتأهل الطالب للالتحاق بالجامعات والمعاهد الفرنسية حسب مجال دراسته.

إتقان الطالب للغة الفرنسية على مدار الدراسة

الدراسة في جميع المراحل التعليمية في المدارس دي بتكون باللغة الفرنسية، ومع الوقت الطالب بيقدر يتقن اللغة الفرنسية ويتكلم بيها، ودا بيساعده على التعامل بشكل كويس لما يسافر فرنسا لاستكمال دراسته الجامعية.

زيادة وعي الطالب وقدرته على النقد

المدارس الفرنسية بتهتم بزيادة وعي الطالب على مدار سنوات دراسته، فعلى سبيل المثال بنلاقي إن دراسة مادة الفلسفة بتكون إجبارية لجميع الطلاب في المرحلة الثانوية، ودا بيساعدهم على التحليل النقدي للي بيدور حولهم، ومنها بيقدروا يكونوا فكر معين عن الظواهر حواليهم.

كمان الطالب في المدارس الفرنسية بيكون متطلع بصفة مستمرة على الثقافات الأخرى، ودي حاجة بالطبع بتزود وعيه وتخليه منفتح على العالم.

عيوب المدارس الفرنسية في مصر

عيوب المدارس الفرنسية في مصر

عدد الطلبة المقبلين على المدارس الفرنسية في مصر كل سنة دراسية بيكون أقل من المقبلين على باقي المدارس؛ ودا نتيجة وجود بعض المشكلات في تطبيق نظام التعليم الفرنسي في مصر اللي من أشهرها:

عدم الاهتمام باللغة العربية

المدارس الفرنسية في مصر بيتعاملوا مع اللغة الفرنسية كلغة أم، وبالتالي بنلاحظ إن بعض الطلبة في المدارس دي بيكون عندهم قصور في اللغة العربية نتيجة عدم الاهتمام بها.

ونتيجة كدا بنلاقي إن بعض أولياء بيرفضوا يقدموا لأولادهم في المدارس الفرنسية، وبيفضلوا عنها باقي المدارس الانترناشونال.

ارتفاع مصاريف المدارس الفرنسية في مصر

المدارس الفرنسية بتقدم مناهج مختلفة عن المناهج المصرية، بالإضافة إلى الخدمات التعليمية الأخرى، وبالتالي بتكون مصاريف المدارس الفرنسية في مصر أعلى من المصاريف المتعارف عليها في المدارس الرسمية.

لكن بعض أولياء الأمور وخصوصًا متوسطي الدخل بيواجهوا صعوبة في سداد المصروفات دي خلال فترة دراسة الطالب، وبالتالي بيختاروا بديل تاني للمدارس الفرنسية يقدم مناهج متميزة لكن بأسعار أقل تناسب قدرتهم المادية.

الخلاصة

المدارس الفرنسية في مصر هي مدارس انترناشونال معتمدة بتبدأ من مرحلة رياض الأطفال وتستمر إلى المرحلة الثانوية، وبتتميز بتقديم نموذج تعليمي متميز.

المدارس بتقدم خدماتها مقابل مصاريف سنوية، ومصاريف المدارس الفرنسية في مصر بتختلف باختلاف المدرسة والسنة الدراسية، وبنلاقي إن متوسط المصاريف في مرحلة رياض الأطفال 100.000 جنيه مصري.

مع دخول الطالب المرحلة الابتدائية بتتراوح المصاريف بين 104.000 – 117.000 جنيه، وبتصل إلى 120.000 جنيه في المرحلة الإعدادية.

أما مصاريف المدارس الفرنسية في مصر في المرحلة الثانوية فبتتخطى 120.000 جنيه مصري.

المدارس الفرنسية بتتميز بإنها بتقدم شهادة البكالوريا الفرنسية، وبتساعد الطالب على إتقان لغة جديدة، بالإضافة إلى الاهتمام بتنمية قدرات الطالب، لكن ظهرت بعض العيوب في المدارس دي أدت إلى تراجع أولياء الأمور عن التقديم فيها زي قصور اللغة العربية عند الطلبة، وارتفاع مصاريفها.

اختيار ولي الأمر لمدرسة ابنه بيتوقف عليه مستقبله بالكامل، فلازم يحرص على اختيار مدرسة مناسبة لقدرات الطالب عشان يساعده ينجح ويحقق أهدافه.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

ماث شيت – Math Worksheet 2

ماث شيت – Math Worksheet 2 يحتوي  علي الارقام و الاعداد للاطفال في مرحلة الكي جي للتدريبات علي توصيل الارقام و كتابتها و المراجعة عليها

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet بيساعدك تدرب طفلك علي اسئلة اللي بيتعرض ليها اثناء التقديم لاي مدرسة لمرحلة الحضانة تدريبات اخري

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

mood_bad
  • لا توجد تقييمات/تعليقات.
  • اضف تعليق