كيفية ترغيب الطفل في الروضة | 6 طرق فعالة

كيفية ترغيب الطفل في الروضة

 

في كل مرحلة جديدة بيمر بيها الطفل بيظهر قدمنا مجموعة من التحديات اللي لازم نغلب عليها عشان نحافظ على استقرار الطفل، وطبعًا من أهم المراحل في حياة أطفالنا هي المرحلة اللي بيقبل فيها على الروضة وبيتعرف فيها على عالم جديد بالنسبة له، وطبعًا البداية بتكون صعبة؛ لإن الطفل ممكن يشعر بالقلق والخوف من الدخول في المرحلة دي، وشعوره بينعكس على الوالدين.

لكن الصعوبة دي هتقل جدًا مع إجراء بعض الترتيبات اللي بتهيئ الطفل للروضة، عشان كدا في المقال دا هنعرض الترتيبات دي وهنعرف بالتفصيل كيفية ترغيب الطفل في الروضة من خلال العديد من الطرق الفعالة.

متى أدخل طفلي الروضة

مرحلة الروضة هي مرحلة مهمة في حياة كل طفل؛ لإنه بيكتسب فيها العديد من المهارات الأساسية اللي بتؤهله لمرحلة المدرسة، دا غير إنها بتساعده يتعود على جو الدراسة ويفهم طبيعتها، وبالتالي بيكون من السهل عليه التعود على المدرسة فيما بعد، ولكن امتى الطفل هيكون جاهز للخطوة دي؟

الدراسات اللي اتعملت عشان نعرف من خلالها العمر الأنسب للطفل للتقديم في الروضة كانت نتايجها متضاربة، فعدد كبير شايف إن سن 5 سنوات هيكون مناسب عشان الطفل يقدر يستوعب الشرح ويتعلم الكتابة والقراءة والمهارات المختلفة.

وذكر البعض إن سن 4 سنوات هو الأفضل؛ لإن الروضة هتكون بالنسبة للطفل مكان ترفيهي فهيبقى مستمتع أثناء تواجده بيها، وبالتالي هسيتجيب للمعلمين والأنشطة اللي بيطلبوها منه، ومع الوقت هيكون في تطور ملحوظ في مهاراته.

كمان البعض شايف إن سن 3 سنوات بيكون مناسب جدا للطفل عشان ينمي مهاراته اللغوية والاجتماعية ويكتسب مهارات جديدة تساعده على التميز، لكن بالنسبة لتدريس مناهج علمية للطفل فالأمر قد يكون صعب إلى حد ما.

وبالتالي فالأمر بيختلف تبعًا للغاية اللي عايزين نحصل عليها من تقديمنا للطفل في الروضة.

رغم أهمية مرحلة الروضة إلا إن البداية بتكون صعبة على الطفل؛ لإنه بيكون مضطر يترك بيته وأهله ويتواجد وسط ناس مش عارفها لوقت طويل من اليوم، فبيبدأ يشعر بالقلق والخوف، وبالتالي بيكون دورنا إننا نفهم طبيعة اللي بيمر به ونحببه في الروضة، عشان كدا هنتعرف على كيفية ترغيب الطفل في الروضة.

نصائح لتهيئة الطفل للروضة

نصائح لتهيئة الطفل للروضة

معرفة كيفية ترغيب الطفل في الروضة بيقصر علينا الطريق في تعاملنا معاه وبنقدر نتجاوز القلق والاضطراب اللي عند الطفل سريعا، ومن أهم الحاجات اللي بتساعدنا على تهيئة الطفل للروضة:

خلق أنشطة جماعية بسيطة وضم الطفل لها

الأنشطة الجماعية بتساعد الطفل يتكيف بسرعة مع اللي حواليه، وبالتالي فهتسهل عليه يتعود على زمايله ومعلمينه ويتعامل معاهم بدون خوف أو قلق؛ لإن الأنشطة دي بتعرض صورة مصغرة عن جزء حقيقي موجود في الروضة.

ومن هنا لازم تعود طفلك على الأنشطة الجماعية وتعلمه آداب المشاركة فيها؛ عشان تساعده في مرحلة الروضة.

ألعاب تعزز ثقة الطفل بنفسه

في طريقنا لمعرفة كيفية ترغيب الطفل في الروضة لقينا إن الألعاب لها دور كبير في تهيئة الطفل للروضة خصوصًا الألعاب اللي بتزود ثقة الطفل في نفسه زي:

ممارسة الرياضة

معروف إن الرياضة بتزود اللياقة البدنية عند الطفل وبتخليه يتمتع بصحة عالية، لكن كمان لقينا إنها بتزود ثقة الطفل في نفسه؛ لإنه من خلالها بيتقبل إنه ممكن يتخلف في وقت معين ووقت تاني يتقدم ويوصل لهدفه، وبتعلمه إزاي يتعامل مع الاحباط ويصبح أكثر ثقة في قدرته على تحقيق الهدف.

الطبخ

المشاركة في إعداد الوجبات وتجهيزها بيزود ثقة الطفل في نفسه بشكل كبير؛ لإنه بيكون شايف نتيجة مجهوده قدامه وبيبدأ يشعر إنه شخص مهم لازم يساهم في مهام معينة، وإن دوره مميز، وهنا بيكتسب الطفل ثقته من داخل المنزل وبيتعامل مع اللي حواليه بدون قلق.

لعبة الأدوار

فكرة اللعبة هي إن الطفل بيتقمص دور معين وبيبدأ يمثله قدام الآخرين، فمعنى إن الطفل هيتكلم قدام الآخرين وهيلفت انتباههم إن ثقة في نفسه هتزيد بشكل كبير، ومع تكرار اللعبة هنلاحظ تطور في شخصيته، وبالتالي فلعبة الأدوار تعد لعبة مهمة جدا في دليل كيفية ترغيب الطفل في الروضة.

تقدر كمان تتعرف بالتفصيل على طرق وأساليب تنمية مهارات الطفل في مرحلة الروضة.

حكاية قصص عن الأطفال في الروضة

حكاية القصص عن أطفال الروضة بتساعد الطفل في تكوين صورة ذهنية حقيقية عن الروضة، وبتقلل من الخوف المرضي اللي ممكن يعاني منه الطفل وقت التحاقه بالروضة، وبالتالي لازم تحرص إن تحكي الكثير من الحكايات عن الأطفال في الروضة عشان تؤهل طفلك للتواجد فيها.

كيفية ترغيب الطفل في الروضة | نصائح فعالة

أغلب أولياء الأمور اللي بيكون عندهم أطفال مقبلين على الروضة بيتطلعوا إلى معرفة كيفية ترغيب الطفل في الروضة؛ عشان يتخلصوا من حالة القلق والتوتر اللي بتصيب الطفل لما يسمع اسم الروضة.

من أهم النصائح اللي بتقلل من قلق الطفل ورفضه الذهاب للروضة:

1- زيارة الروضة وتعريف الطفل على المكان ومعلميه قبل بدء الدراسة

اصطحاب الطفل في زيارة إلى الروضة والتعرف على الأشخاص الموجودين فيها هيكسر الحاجز النفسي عند الطفل وهيقلل رهبة التعامل، وكمان هتساعده يتعرف على طبيعة أجزاء اليوم هناك والأنشطة اللي بيمارسها الأطفال، عشان كدا لازم كأولياء أمور نزور الروضة مع الطفل قبل بدء الدراسة فيها.

2- إعلام الطفل بأنه سيذهب للروضة قريبا

بعض أولياء الأمور بيتجاهلوا إنهم يعرفوا الطفل إنه مقبل على الروضة، والطفل بيتصدم لما يلاقي نفسه قدام أمر واقع ماكنش عارف عنه أي حاجة، وهنا بتظهر المشكلة وبيرفض الطفل إنه يروح الروضة، وبيبدأ يدخل في نوبات الغضب المصحوبة بالقلق والخوف من اللي حواليه.

بالتالي من الضروري إننا نشرح للطفل إنه هيروح الروضة قريب ونفهمه قد إيه هيكون مستمتع لما يتواجد هناك وإيه أهمية دا بالنسبة له؛ عشان يبدأ يستجيب معانا.

3- الاستماع لآراء الطفل ومحاولة تهدئة مخاوفه

من الطبيعي إن الطفل يكون عنده مجموعة من المخاوف حول التحاقه بالروضة، وعشان نعرف كيفية ترغيب الطفل في الروضة لازم الأول نفهم أسباب مخاوفه ونقدرها ونظهر له تقديرنا دا، ونحاول قدر الإمكان نطمنه ونقلل من فزعه عن طريق إننا نبسط له الأمر ونشرح له طبيعة الروضة بالطريقة اللي يقدر يستوعبها.

4- نصائح قبل بدء الدراسة بأسبوعين

نصائح قبل الدراسة بأسبوعين لترغيب الطفل في الروضة

الاستعداد للروضة لازم يبدأ قبل دخول الطفل بفترة، وبالتالي ضروري نتعرف على كيفية ترغيب الطفل في الروضة قبل بدء الدراسة بأسبوعين؛ عشان نتجنب أي مشكلة ممكن تحصل للطفل.

من الحاجات المهمة اللي بتساعدنا نؤهل الطفل للروضة قبل الدراسة بأسبوعين إننا نتأكد من إحضار جميع متطلبات الطفل مثل ملابس الروضة والأحذية والأدوات المطلوبة وغيرها، وهنا الطفل هيفهم إن موعد الدراسة اقترب وهيبدأ يقتنع إنه لازم يروح الروضة.

يفضل في الفترة دي إننا نكرر اسم الروضة قدام الطفل ونفهمه إن كبر وقادر يتحمل مسئولية نفسه، وإنه هيكون مستمتع أثناء تواجده مع زملائه داخل الروضة.

ملحوظة: معلم الروضة هو أكثر حد فاهم طبيعة اللي بيمر بيه طفلك، وأكثر حد ممكن يساعدك تؤهل طفلك للروضة، وبالتالي ممكن تستعين بيه وتسمع منه النصائح اللي بيقولها وتطبقها كويس عشان تتجنب رفض الطفل الذهاب للروضة أو حدوث أي مشكلة أخري متعلقة بالأمر.

بيتساءل البعض عن كيفية ترغيب الطفل في الروضة قبل الدراسة بيوم، ودا هنتعرف عليه في السطور الجاية.

5- ماذا نفعل قبل الدراسة بيوم

الاستعداد للروضة قبل الدراسة بيوم بيكون مهم جدًا بالنسبة للطفل، ودورك في إدارة الموقف هو شيء أساسي، وعشان نعد الطفل في الحالة دي بنبدأ نغير الروتين اليومي للطفل فبنخليه يتناول الوجبات بدري عن ميعاد كل يوم، وينام بدري كمان؛ لإننا بالطريقة دي هنساعده يستوعب إن في تغيير هيحصل في يومه، وبالتالي انتقاله لمرحلة الروضة هيكون سهل.

6- أهم النصائح لأول يوم في الدراسة

معرفة كيفية ترغيب الطفل في الروضة في أول يوم دراسة بيساعدنا نقلق من فرصة قلق الطفل وبكاؤه في الساعات الأولى من تواجده بالروضة، فمن أهم الحاجات اللي المفروض نعملها هي إننا نبين للطفل إننا مبتهجين حتى لو كنا قلقين ونكلمه عن المتع اللي هتكون في يومه؛ عشان لو قلقنا كأولياء أمور ظهر هيحسس الطفل بعدم الأمان وهيزود الاضطراب عنده.

كمان ضروري نقول للطفل إننا هنرجع ناخده بعد وقت قصير؛ عشان يتطمن، ونمشي بسرعة وقت ما نودعه؛ لإن البطء أو السماح بوقت إضافي لتواجدك كولي أمر مع الطفل هيفهمه إنك تقدر تقعد أكثر أو تفضل موجود معاه لحد آخر اليوم ودا شيء مش في صالح الطفل، عشان كدا لازم تمشي سريعا بعد ما تودعه.

قلق الانفصال: أعراضه وعلاجه

قلق الانفصال أعراضه وعلاجه

قلق الانفصال هو شيء طبيعي بيحصل أثناء نمو الطفل وبيكون مرتبط بحدث جديد أو موقف معين، واللي فيه بيكون الطفل قلقان من الانفصال عن أحد الأشخاص اللي بيحبهم أو فقدانهم أو الانتقال إلى مكان سكني جديد، إلخ.

من المعروف إن قلق الانفصال بيفضل موجود عند الطفل لفترة وبيبدأ يتلاشى تدريجيًا، لكن أحيانا بيستمر القلق دا لمرحلة المراهقة وبيؤثر بشكل كبير على سلوكيات الطفل.

بالنسبة لطفل الروضة فبنلاقي إن الأعراض بتظهر في شكل بكاء ونوبات غضب متكررة وتشبث زائد بالوالدين، بالإضافة إلى صعوبة في النوم، والشعور بألم جسدي عن الابتعاد عن أحد الأحبة.

في الحالة دي بيكون التدريب على الانفصال هو خطوة مهمة في العلاج، بمعنى إن لو الطفل متعلق بشكل كبير بوالده فممكن الأب ينفصل عنه كليًا لمدة 10 دقايق، وبيكون في شخص تاني بيتابع سلوكيات الطفل لحد ما الأب يرجع، ومع تكرار الموقف دا باستمرار هيبدأ الطفل يدرك إنه ممكن يتواجد في مكان ما بدون وجود الوالد وما يبقاش في مشكلة.

في حالة عدم ملاحظة تحسن بيكون من الأفضل عرض الطفل على طبيب متخصص ليتمكن من تقييم الحالة وعمل الخطة العلاجية المناسبة.

طفلي لم يعد يريد الذهاب للحضانة: معرفة الأسباب والحلول

يعاني أولياء الأمور أحيانا من رفض الطفل الذهاب إلى الروضة رغم التأهيل المسبق للطفل ومش بيكونوا قادرين يوصلوا لحل مع الطفل، والأمر دا ممكن يحصل نتيجة لعدة أشياء أهمهم:

قلق الانفصال

ابتعاد الطفل عن الوالدين في الفترة اللي بيكون متواجد فيها داخل الروضة مش بيكون أمر بسيط خصوصًا لو الطفل بيعاني من قلق الانفصال، فممكن السبب الأساسي وراء رفض الطفل الذهاب للروضة هو إنه بيعاني من مشكلة اضطراب قلق الانفصال.

بالتالي لازم هنا نتخلص من المشكلة دي الأول ونعالج الطفل بالطريقة اللي ذكرناها بالأعلى؛ عشان الطفل يبدأ يستجيب معانا.

الملل من الروتين اليومي

الأطفال بطبيعتهم مش بيحبوا الروتين وبيفضلوا التغيير والإثارة، عشان كدا من الطبيعي إن الطفل يمل بعد فترة من ذهابه للروضة ويرفض إنه يروحها تاني.

الحل هنا إننا نحاول نرجع للطفل شغفه عن طريق إننا نشجعه بالهدايا أو الثناء لما يستجيب ويروح للروضة، ومع الوقت هيبتدي يتعود على الأمر.

وجود مشكلة ما بالروضة

أحيانا بيكون في مشكلة موجودة في الروضة هي اللي بتخلي الطفل يرفض يروح زي إن حد من زمايله بيؤذيه أو بيضايقه هناك، أو إن المعلم اللي متعود عليه اتغير بشخص تاني لسه غريب بالنسبة له.

عشان كدا لو الطفل رفض الذهاب للحضانة في يوم لازم نسأل إذا كان في مشكلة في الروضة أو تغيير جديد مثلًا ولا لأ.

وبالتالي بيتضح إن حل مشكلة عدم رغبة الطفل في الذهاب للروضة بيتوقف على السبب، فلازم نحرص على معرفة السبب ونحاول نعالجه الأول عشان نقدر نحل المشكلة بسهولة.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

الحروف العربية ورك شيت

الحروف العربية ورك شيت يحتوي علي الحروف من أ – ي و امثلة علي كل حرف و صور حيث الورك شيت يمكن طباعته و تنزيله

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • No comments yet.
  • Add a comment