سعر امتحان sat في مصر 2020-2021

عدد كبير من الطلبة في مصر بيكون هدفهم إنهم يكملوا دراستهم الجامعية في أمريكا؛ عشان يكتسبوا خبرات أكثر ويتعرفوا على المناهج اللي بيتم تدريسها في الجامعات الخارجية.

من أقصر الطرق اللي هتساعد الطلبة دي على تحقيق حلمهم هو التقديم على امتحان SAT واجتيازه بنجاح؛ لإن باجتياز الطالب للامتحان ده بيحصل على شهادة معتمدة بتثبت إنه مؤهل بشكل كافي للالتحاق بالجامعات الأمريكية.

التقديم على الامتحان بيتطلب سداد بعض الرسوم، ومن المتعارف عليه إن سعر امتحان SAT في مصر بيكون مرتفع عن امتحان الثانوية العامة وبيوصل سعر امتحان SAT لحوالي 70 دولار أمريكي.

في المقال ده هنتعرف أكثر على الامتحان وأسباب ارتفاع سعر امتحان SAT في مصر، واامتحان EST البديل المتاح حاليًا في مصر وسعره.

ما هو امتحان SAT؟

في نهاية مرحلة ما قبل التعليم الجامعي -المرحلة الثانوية- بيحصل الطالب على شهادة تؤهله للالتحاق بالكليات، فعلى سبيل المثال بنلاقي إن الجامعات المصرية بتشترط الحصول على شهادة الثانوية العامة عشان الطالب يقدر يلتحق بيها.

أما بالنسبة لعدد كبير من الجامعات في أمريكا وكندا وغيرهم بيكون مجموع الطالب في المرحلة الثانوية -الـ GPA- غير كافي لإثبات مدى استعداد الطالب للالتحاق بالجامعات، فبيتم الاعتماد على امتحان sat بجانب المجموع الكلي للطالب.

وبالتالي نقدر نقول إن امتحان SAT هو امتحان القبول في أغلب الجامعات الأمريكية، وعن طريقه بيقدر الطالب يدرس في الجامعات دي أو يحصل على منحة دراسية.

الهيئة المسئولة عن إجراء الامتحان هي مؤسسة College board الموجودة في الولايات المتحدة، ودي مؤسسة غير ربحية بتهتم بالأنشطة الأكاديمية.

أنواع امتحان SAT

امتحان sat الأمريكي في منه نوعين وهما:

امتحان SAT 1

اختبار عام -General test- بيقيس مدى تفوق الطالب في اللغة الإنجليزية والرياضيات، وبيعتمد بشكل كبير على طريقة التفكير الممنهجة وسرعة البديهة، وهوا ده الامتحان اللي بيكون مطلوب في الجامعات التركية.

الامتحان بيتكون من 4 أقسام:

الكتابة Writing

القراءة Reading

الرياضيات Maths

المقال Assay

امتحان SAT 2

الامتحان ده بيكون متخصص أكثر -Subject test- بمعنى إن الأقسام اللي بيمتحن فيها الطالب بتكون متعلقة بشكل كبير بالتخصص اللي حابب يكمل فيه دراسته الجامعية.

الطالب اللي بيقدم على امتحان sat بيكون متاح له دخول الامتحان أكثر من مرة للتعويض، وبالتالي بيكون معاه فرصة كبيرة لتخطي الحد الأدنى للقبول في الجامعات الخارجية والحصول على درجات مرتفعة.

لمعلوماتك، في بعض الجامعات بيكون الحصول على امتحان SAT شيء اختياري، ولكن الحصول على شهادة امتحان sat بتزود فرصة قبول الطالب، وكمان بتخليه يتعود على نظام الدراسة والامتحانات باللغة الإنجليزية.

وبالتالي التقديم على امتحان SAT واجتيازه بيعتبر فرصة كويسة قدام جميع الطلبة اللي أنهوا المرحلة الثانوية.

كيفية التقديم لامتحان SAT

التقديم

التقديم لامتحان SAT في مصر بيكون عن طريق الموقع الإلكتروني الخاص بمؤسسة College board المسئولة عن كل ما يخص الامتحان.

لكن قبل التسجيل لازم نتأكد من ميعاد الامتحان المحدد بالظبط عشان الطالب يقدر يستعد له ويجهز نفسه كويس للامتحان، ويفضل إنه يقدم قبل الامتحان بمدة لا تقل عن شهر؛ لإن التأخر عن ميعاد التقديم بيتطلب دفع رسوم إضافية.

الطالب في البداية بيعمل حساب شخصي على الموقع ويدخل كل البيانات الشخصية المطلوبة منه، ويتأكد إن كل المعلومات المكتوبة مظبوطة قبل ما يكمل، وبيحفظ الاسم وكلمة المرور عشان يعرف يدخل الموقع بيهم بعد كده، وهنا بيضغط تأكيد عشان الحساب يتعمل.

بعد ما الحساب بيكون اتعمل بالفعل بيضغط على كلمة SAT وبيختار إنه يسجل، فبيدخل اسم المستخدم -Username- وبتظهر صفحة التسجيل للامتحان.

الطالب في الخطوة دي بيكمل باقي المعلومات الناقصة زي اسم المدرسة وبلد الإقامة والمجموع الكلي في كل مادة -GPA- وغيرهم، وبيضغط متابعة في كل مرة وبيوافق على الشروط والأحكام.

كمان بيختار ميعاد الامتحان بالظبط، والمكان اللي هيمتحن فيه، وده بيكون حسب الرقم البريدي اللي سجله في البداية؛ لإن الموقع بيعرض أقرب الأماكن للطالب.

جزء المقال في امتحان sat 1 بيكون اختياري، فالطالب بيحدد وقت التسجيل هل هياخد الجزء ده ويمتحنه ولا لأ.

في النهاية الموقع بيطلب تحميل صورة واضح فيها وجه الطالب بدون ما يكون في أشخاص تانيين في الصورة، وبعدها بيوصل لمعرفة الدفع، واللي ممكن تكون لأكثر من الطريقة زي بايبال أو فيزا، وبعد السداد بيكون الطالب أنهى عملية التسجيل بنجاح.

أسباب زيادة سعر امتحان SAT

سعر امتحان SAT في مصر بيكون مرتفع عن الامتحانات التقليدية، ومن أهم الأسباب اللي أدت إلى زيادة سعر امتحان SAT هي إن الامتحان تابع لهيئة أمريكية –College board– وبالتالي بيكون سعر امتحان SAT بالدولار، فالبعض بيعتبر إن قيمة الرسوم مرتفعة.

كمان امتحان SAT مختلف تمامًا عن الامتحانات الأخرى زي امتحان الثانوية العامة وغيره؛ لإنه بيأهل الطالب لدخول أكبر الجامعات الموجودة في أمريكا وكندا وغيرهم بدون ما يضطر إلى الحصول على شهادات معادلة أخرى، فمن الطبيعي إن سعر امتحان SAT في مصر يكون مرتفع.

لكن مقارنة بالمصاريف اللي بيتم سدادها سنويًا في المدارس الأمريكية المعتمدة بنلاقي إن سعر امتحان SAT  في مصر مش مرتفع.

سعر امتحان SAT في 2021

التقديم على امتحان SAT بيتطلب سداد بعض الرسوم وقت التسجيل على الموقع الإلكتروني، وسعر امتحان SAT في مصر بيتراوح بين 52 – 68 دولار أمريكي بالإضافة إلى بعض الرسوم الأخرى.

التقديم على جزء المقال -Assay- في الامتحان بيتطلب رسوم إضافية على سعر امتحان SAT، والرسوم دي بتكون حوالي 14 دولار أمريكي، ولكن الطالب لو مش حابب يمتحن الجزء ده فمش بيكون مضطر لدفع الرسوم المضافة إليه.

الطلبة اللي بيقدموا على امتحان SAT في مصر بيمتحنوا داخل المدارس في أماكن مخصصة لإجراء الامتحان ده، هنتعرف على تفاصيلها حالًا.

أماكن اختبار SAT في مصر

أداء اختبار SAT في مصر بيكون في لجان معينة في بعض المدارس؛ لإن مش كل المدارس بتكون متاحة لإجراء الامتحان ده.

وقت التقديم على امتحان السات على موقع college board بيكون مطلوب كتابة الرمز البريدي لمكان سكن الطالب، وبناءً عليه بيتم عرض أقرب الأماكن المتاحة للطالب.

مع أداء الامتحان في المدارس بيكون في سهولة لتسريبه، وده اللي حصل لأكثر من مرة في مصر وبعض الدول الأخرى، وبالتالي كان بيتم إلغاؤه، وده أثر بالسلب على عدد المتقدمين للجامعات والحاصلين على امتحان الدبلومة الأمريكية.

عيوب الإلغاء المتكرر لامتحان SAT

تم اعتماد امتحان SAT في مصر لفترة كبيرة، والامتحان ده كان كافي جدا كدليل بيوضح إن الطالب مؤهل للالتحاق بالجامعات المصرية، ولكن في الفترة الأخيرة حصل بعض المشاكل اللي أدت إلى إصدار قرار بإلغاء اعتماد امتحان SAT في مصر.

ومن الأسباب اللي أدت إلى إلغاء الاعتماد هو تسريب امتحان SAT  في مصر، وبالتالي كان بيوصل تعليمات خارجية بتأجيل الامتحان لحين آخر.

الإلغاء المتكرر لامتحان SAT  كان بيسبب توتر وضغط للطالب؛ لإن الطالب بيكون مستعد لدخول الامتحان في وقت معين وفجأة بيتم التأجيل، وهنا بدأ يشتكي عدد كبير من أولياء الأمور من المشكلة دي.

وعشان يتم القضاء على المشكلة تم استبدال امتحان SAT بامتحان EST المصري، وده امتحان بيشبه امتحان SAT إلى حد كبير في هيكله، لكنه بيكون تحت إشراف وزارة التربية والتعليم المصرية بدون أي تدخل خارجي.

وبالتالي تم التغلب مؤخرًا على المشاكل اللي كان موجودة قبل كده في نظام SAT.

وحاليا امتحان EST هو الامتحان الوحيد المعترف به في مصر بالنسبة لطلبة الدبلومة الأمريكية عشان يقدروا يلتحقوا بالجامعات المصرية، لكن لازلت بعض التفاصيل الخاصة بامتحان EST في مصر غير واضحة.

هل امتحان SAT وامتحان EST لطلبة الدبلومة الأمريكية فقط؟

التقديم على امتحان SAT مش بيكون له شروط معينة، وبالتالي أي طالب خلص مرحلة الثانوية وحابب يكمل دراسته في جامعة أمريكية يقدر يسدد سعر امتحان SAT ويقدم عليه.

لكن عشان الطالب يقدر يحقق درجات عالية في الامتحان لازم يكون مستواه كويس في اللغة الإنجليزية؛ لإن مفيش نسخة من الامتحان ده باللغة العربية.

وبالنسبة لامتحان EST فحتى الآن المعلومات عنه مش واضحة بشكل كبير، ولكن الامتحان ده بيكون إلزامي فقط لطلبة الدبلومة الأمريكية، أما طلبة الثانوية العامة فالشهادة كافية لتأهيلهم لدخول الجامعات المصرية.

وبالتالي أي طالب بيدرس في نظام مختلف عن النظام الأمريكي في مصر مش بيكون مضطر إنه يقدم على امتحان EST.

الفرق بين SAT و EST

امتحان SAT بيشبه الامتحان المصري -امتحان EST- بشكل كبير زي ما وضحنا، لكن بيكون في شوية اختلافات بينهم.

من أبرز الاختلافات بينهم:

التأهيل لدخول الجامعات

من المتعارف عليه إن اجتياز امتحان SAT بيأهل الطالب لدخول الجامعات أغلب الجامعات في أمريكا وكندا وغيرهم، والشهادة اللي بيحصل عليها الطالب بعد الامتحان بتكون معترف به دوليًا ولكنها غير معترف به حاليًا في مصر.

على الجانب الآخر بنلاقي امتحان EST بيمكن الطالب من دخول الجامعات المصرية فقط، لكن عشان يقدر يلتحق بالجامعات الخارجية بيحتاج إلى شهادة تانية.

وده بيثبت إن خريج المدارس اللي مش بتتبع النظام الأمريكي في دراستها مش مضطر يقدم على امتحان EST زي ما وضحنا.

الإشراف على الامتحان

امتحان SAT هو امتحان تابع في الأصل إلى نظام التعليم الأمريكي في مصر، وبالتالي بيكون في إشراف أمريكي على الامتحان، ودايمًا الامتحانات بيتم وضعها وتصحيحها خارج مصر،

أما بالنسبة لامتحان EST  فهو خاص بمصر، بمعنى إن مسئولية الإشراف على الامتحان ده بتخص وزارة التربية والتعليم المصرية فقط.

المصاريف المطلوبة للتقديم

سعر امتحان SAT في مصر بيختلف عن سعر امتحان EST؛ فبالنسبة لامتحان SAT هنلاقي إن المصاريف المطلوبة وصلت إلى 68 دولار زي ما وضحنا.

أما امتحان EST في مصر بيكون سعره حوالي 150 دولار أمريكي.

الخلاصة

امتحان SAT هو امتحان بياهل الطلبة لدخول الجامعات الأمريكية، وبيتم تحت إشراف هيئة College board، ودي مؤسسة أمريكية غير ربحية مهتمة بالأنشطة الأكاديمية.

الامتحان مقسم لنوعين، SAT 1 وبيكون امتحان عام بيختبر مدى استيعاب الطالب وسرعة البديهة، وامتحان 2 SAT وده متخصص بشكل أكبر.

التقديم على الامتحان بيكون إلكتروني، والطالب بيسجل بياناته الشخصية كاملة وبيختار وقت الامتحان ومكانه حسب المنطقة السكنية له.

امتحان SAT تم إلغاؤه في مصر أكثر من مرة بسبب حدوث التسريبات المتكررة، وبناء عليه أصدرت مصر قرار بإلغاء اعتماد SAT واستبداله بامتحان EST اللي بيتم الإشراف عليه من داخل مصر فقط.

سعر امتحان SAT في مصر وصل إلى حوالي 68 دولار أمريكي، وبيكون في رسوم إضافية بيتم سدادها وقت التقديم للامتحان على الموقع.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دليل المدارس المصرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

ورك شيت للاطفال Worksheet For Kids

ماث شيت – Math Worksheet 2

ماث شيت – Math Worksheet 2 يحتوي  علي الارقام و الاعداد للاطفال في مرحلة الكي جي للتدريبات علي توصيل الارقام و كتابتها و المراجعة عليها

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet

كي جي 1 انترفيو – KG 1 Interview Worksheet بيساعدك تدرب طفلك علي اسئلة اللي بيتعرض ليها اثناء التقديم لاي مدرسة لمرحلة الحضانة تدريبات اخري

انضم إلي جروب دليل المدارس المصرية

إقرأ أكثر..

  • مريم
    يوليو 22, 2021 في 1:26 ص

    هل هناك فرصة لاجراء اختبار السات في مصر في 2021 أم لا

    • Ashraqat Mostafa
      يوليو 22, 2021 في 1:32 م

      السات امتحاناته موجودة عادي بس مش معترف بيه للقبول في الجامعات المصرية

اضف تعليق